Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110272
Title: Diferenciar para criar: Da célula ao organismo e do magma à rocha
Other Titles: Differentiating to Create: From Cell to Organism and from Magma to Rock
Authors: Nunes, Carolina Mouchinho
Orientador: Abrantes, Isabel Maria de Oliveira
Tonicher, Pedro Miguel Callapez
Keywords: Cell differentiation; Science education; Pedagogical training; Magmatism; Igneous rocks; Diferenciação celular; Ensino de ciências; Estágio pedagógico; Magmatismo; Rochas magmáticas
Issue Date: 22-Sep-2023
Serial title, monograph or event: Diferenciar para criar: Da célula ao organismo e do magma à rocha
Place of publication or event: Universidade de Coimbra
Abstract: Education is a widely discussed and continuously refined subject throughout the course of civilization. In its various branches, including Biology and Geology, Science wields both intrinsic and extrinsic influence on society, imparting a global impact. Hence, for the effective practice of science education, educators should encourage active exploration of scientific concepts and holistically address them. Within this context, this report, conducted as part of the Pedagogical Training and Report curriculum unit within the Master's program in Teaching Biology and Geology in the 3rd Cycle of Basic Education and Secondary Education at the University of Coimbra, presents the teaching practice carried out during the academic year 2022/2023 at José Falcão Secondary School in Coimbra, with 11th grade students in the subject of Biology and Geology. Before the instructional sessions, the intern teacher conducted scientific research on the topics to be taught. Various instructional materials were developed for teaching purposes, which were validated and analysed before and after their implementation to align with the teaching-learning process. Evaluation and reflection on the strategies and materials employed during the observed classes revealed progress in students' learning. It was concluded that the majority of the methodologies used proved suitable for the cognitive, procedural, and humanistic development of the students. When necessary, these methodologies were adjusted during the lesson to meet the specific learningneeds of the students.
A Educação é um tema amplamente discutido e aprimorado ao longo da Históriacivilizacional. Nos seus vários ramos, incluindo a Biologia e Geologia, a Ciência exerce uma influência intrínseca e extrínseca na sociedade, tendo um impacto ao nível global. Assim, para uma boa prática de ensino de ciências, os professores devem promover a exploração ativa dos conceitos científicos e trabalhá-los de forma holística. Dentro deste contexto, o presente relatório, realizado no âmbito da unidade curricular de Estágio Pedagógico e Relatório, do Mestrado em Ensino de Biologia e Geologia no 3.º Ciclo do Ensino Básico e do Ensino Secundário da Universidade de Coimbra, apresenta a prática de ensino desenvolvida durante o ano letivo 2022/2023 na Escola Secundária José Falcão, em Coimbra, com alunos do 11.º ano na disciplina de Biologia e Geologia. Previamente às aulas ministradas, foi realizada uma pesquisa científica pela professora estagiária sobre os temas a lecionar. Para a sua lecionação foram desenvolvidos diversos materiais didáticos, os quais foram validados e analisados antes e após a sua aplicação,no sentido de se adequarem ao processo de ensino-aprendizagem. A avaliação e reflexão sobre as estratégias e materiais utilizados durante as aulas assistidas revelaram uma progressão na aprendizagem dos alunos. Concluiu-se que a maioria das metodologias empregadas foram adequadas ao desenvolvimento cognitivo, procedimental e humanista dos alunos, sendo que, quando necessário, estas foram ajustadas durante a aula para atender às necessidades específicas de aprendizagem dos mesmos.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Biologia e Geologia no 3.º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/110272
Rights: embargoedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat Login
MEBG_RelatórioEstágio_CarolinaNunes.pdf8.6 MBAdobe PDFEmbargo Access    Request a copy
Show full item record

Page view(s)

41
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons