Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/110188
Title: | Muito barulho por nada ou o “xangô rezado baixo”: uma etnografia do “Quebra de 1912” em Alagoas, Brasil | Other Titles: | Much ado about nothing or "whispered shango": An ethnography of the "1912 racket" in Alagoas, Brazil | Authors: | Rafael, Ulisses Neves | Keywords: | perseguição religiosa; Maceió / AL; “Quebra de 1912”; xangô rezado baixo; religious persecution; Maceió / AL; “1912 racket”; whispered shango | Issue Date: | 2010 | Publisher: | Centro em Rede de Investigacao em Antropologia - CRIA | Serial title, monograph or event: | Etnografica | Issue: | vol. 14 (2) | Abstract: | Em junho de 1939 Gonçalves Fernandes visitou Maceió, quase trinta anos após
o fatídico episódio que ficou conhecido no local como o “Quebra de 1912” e
que implicou na destruição quase total das casas de cultos afro-religiosos da
capital estadual e municípios vizinhos. O estudioso pernambucano verificou
a existência de uma modalidade religiosa que ele chamou de “candomblé em
silêncio”, tendo dedicado ao assunto todo o primeiro capítulo do seu livro
O Sincretismo Religioso no Brasil. As cerimônias realizadas nos terreiros de Maceió
no período são descritas por ele como uma liturgia fechada, sem danças, cantos
e sem a exaltação dos toques dos tambores, estando, portanto, cercadas de
mistério e segredo, prevalecendo o cochicho e as atitudes pouco extravagantes. in June 1939, Gonçalves Fernandes visited Maceió, almost thirty years after the episode that became locally known as “1912 racket”, involving the destruction of almost every afro-religious cult house in the state’s capital and neighbouring towns. Gonçalves Fernandes noticed the existence of a religious modality that he called “silent candomblé”, having dedicated to the subject all the first chapter of his book O Sincretismo Religioso no Brasil. the ceremonies carried out in cult houses in Maceió in that period are described by Fernandes as a closed liturgy, with neither dances and chants nor the excitement caused by the drums, being, therefore, ceremonies surrounded by mystery and secret where whispering and non-fancy attitudes prevailed. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/110188 | ISSN: | 0873-6561 2182-2891 |
DOI: | 10.4000/etnografica.297 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Much-ado-about-nothing-or-whispered-shango-An-ethnography-of-the-1912-racket-in-Alagoas-BrazilEtnografica.pdf | 422.46 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
67
checked on Jul 17, 2024
Download(s)
18
checked on Jul 17, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License