Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110188
Title: Muito barulho por nada ou o “xangô rezado baixo”: uma etnografia do “Quebra de 1912” em Alagoas, Brasil
Other Titles: Much ado about nothing or "whispered shango": An ethnography of the "1912 racket" in Alagoas, Brazil
Authors: Rafael, Ulisses Neves 
Keywords: perseguição religiosa; Maceió / AL; “Quebra de 1912”; xangô rezado baixo; religious persecution; Maceió / AL; “1912 racket”; whispered shango
Issue Date: 2010
Publisher: Centro em Rede de Investigacao em Antropologia - CRIA
Serial title, monograph or event: Etnografica
Issue: vol. 14 (2)
Abstract: Em junho de 1939 Gonçalves Fernandes visitou Maceió, quase trinta anos após o fatídico episódio que ficou conhecido no local como o “Quebra de 1912” e que implicou na destruição quase total das casas de cultos afro-religiosos da capital estadual e municípios vizinhos. O estudioso pernambucano verificou a existência de uma modalidade religiosa que ele chamou de “candomblé em silêncio”, tendo dedicado ao assunto todo o primeiro capítulo do seu livro O Sincretismo Religioso no Brasil. As cerimônias realizadas nos terreiros de Maceió no período são descritas por ele como uma liturgia fechada, sem danças, cantos e sem a exaltação dos toques dos tambores, estando, portanto, cercadas de mistério e segredo, prevalecendo o cochicho e as atitudes pouco extravagantes.
in June 1939, Gonçalves Fernandes visited Maceió, almost thirty years after the episode that became locally known as “1912 racket”, involving the destruction of almost every afro-religious cult house in the state’s capital and neighbouring towns. Gonçalves Fernandes noticed the existence of a religious modality that he called “silent candomblé”, having dedicated to the subject all the first chapter of his book O Sincretismo Religioso no Brasil. the ceremonies carried out in cult houses in Maceió in that period are described by Fernandes as a closed liturgy, with neither dances and chants nor the excitement caused by the drums, being, therefore, ceremonies surrounded by mystery and secret where whispering and non-fancy attitudes prevailed.
URI: https://hdl.handle.net/10316/110188
ISSN: 0873-6561
2182-2891
DOI: 10.4000/etnografica.297
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

Show full item record

Page view(s)

67
checked on Jul 17, 2024

Download(s)

18
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons