Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110188
Title: Muito barulho por nada ou o “xangô rezado baixo”: uma etnografia do “Quebra de 1912” em Alagoas, Brasil
Other Titles: Much ado about nothing or "whispered shango": An ethnography of the "1912 racket" in Alagoas, Brazil
Authors: Rafael, Ulisses Neves 
Keywords: perseguição religiosa; Maceió / AL; “Quebra de 1912”; xangô rezado baixo; religious persecution; Maceió / AL; “1912 racket”; whispered shango
Issue Date: 2010
Publisher: Centro em Rede de Investigacao em Antropologia - CRIA
Serial title, monograph or event: Etnografica
Issue: vol. 14 (2)
Abstract: Em junho de 1939 Gonçalves Fernandes visitou Maceió, quase trinta anos após o fatídico episódio que ficou conhecido no local como o “Quebra de 1912” e que implicou na destruição quase total das casas de cultos afro-religiosos da capital estadual e municípios vizinhos. O estudioso pernambucano verificou a existência de uma modalidade religiosa que ele chamou de “candomblé em silêncio”, tendo dedicado ao assunto todo o primeiro capítulo do seu livro O Sincretismo Religioso no Brasil. As cerimônias realizadas nos terreiros de Maceió no período são descritas por ele como uma liturgia fechada, sem danças, cantos e sem a exaltação dos toques dos tambores, estando, portanto, cercadas de mistério e segredo, prevalecendo o cochicho e as atitudes pouco extravagantes.
in June 1939, Gonçalves Fernandes visited Maceió, almost thirty years after the episode that became locally known as “1912 racket”, involving the destruction of almost every afro-religious cult house in the state’s capital and neighbouring towns. Gonçalves Fernandes noticed the existence of a religious modality that he called “silent candomblé”, having dedicated to the subject all the first chapter of his book O Sincretismo Religioso no Brasil. the ceremonies carried out in cult houses in Maceió in that period are described by Fernandes as a closed liturgy, with neither dances and chants nor the excitement caused by the drums, being, therefore, ceremonies surrounded by mystery and secret where whispering and non-fancy attitudes prevailed.
URI: https://hdl.handle.net/10316/110188
ISSN: 0873-6561
2182-2891
DOI: 10.4000/etnografica.297
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons