Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110093
Title: INTERVENÇÕES ASSISTIDAS POR ANIMAIS COM CRIANÇAS E JOVENS COM MEDIDAS ADICIONAIS DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA
Other Titles: ANIMAL-ASSISTED INTERVENTIONS WITH CHILDREN AND YOUTH WITH ADDITIONAL MEASURES OF INCLUSIVE EDUCATION: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW
Authors: Romano, Romana Daniela Gomes
Orientador: Almeida, Ana Cristina Ferreira
Keywords: Special educational needs; animal-assisted therapy; animal-assisted activities; dog; inclusive education; Necessidades educativas específicas; terapia assistida por animais; atividades assistidas por animais; cão; educação inclusiva
Issue Date: 23-Oct-2023
Serial title, monograph or event: INTERVENÇÕES ASSISTIDAS POR ANIMAIS COM CRIANÇAS E JOVENS COM MEDIDAS ADICIONAIS DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: The exploration of the impact that Animal-Assisted Therapy has in the context of intervention for individuals with Special Educational Needs is significant. It’s potential is promising as a strategy for enhancing the development of emotional, social, and cognitive skills, academic performance, and learning. This literature review aims to compile available literature on the efficacy of Animal-Assisted Therapy for individuals with special educational needs.The bibliographic research was conducted on scientific publication databases such as PubMed and PsycoINFO, with no language restrictions, over the last 10 years (2012-2023), using the following search terms: special education, animal activities, dogs, special needs, learning, animal-assisted therapy.Using animals, especially dogs, to support individuals with educational specificities can enrich the learning experience and make the school environment more appealing. The sensation of calmness and improved attention when an animal is present may be the result of a complex interaction of brain and psychological processes. Working with animals can set a positive and focused school scene, reducing stress and fear, and fostering an atmosphere conducive to teaching.This master's thesis centers on the efficacy of Animal-Assisted Therapy (AAT) utilizing dogs in Special Education for Children and Young Individuals with special needs(NEE). Through a systematic review of the existing literature, this study unveils the potential benefits of dog-assisted AAT, encompassing improvements in social interaction, emotional regulation, and academic engagement among NEE students. The diversity of AAT methodologies involving dogs and the necessity for further research to establish standardized practices are underscored. This research significantly contributes to the evolving body of knowledge regarding the role of dog-assisted AAT in enhancing the educational experience for children and young individuals with neurodiverse needs.
A exploração do impacto que a Terapia Assistida por Animais assume no contexto da intervenção junto de pessoas com Necessidades (Educativas) Específicas é relevante. O potencial das intervenções assistidas por animais (concretamente, com cães) é promissor enquanto estratégia para o desenvolvimento de habilidades emocionais, sociais e cognitivas, desempenho académico e aprendizagem. A presente revisão de literatura tem o propósito de reunir informação de estudos disponíveis sobre a eficácia da Terapia ou intervenções assistidas por Animais, junto em pessoas com especificidades de desenvolvimento. A pesquisa bibliográfica realizou-se a partir da consulta de bases de publicações científicas: Pubmed, PsycoINFO e B-On, em língua portuguesa e inglês, de artigos publicados nos últimos 10 anos (2012-2023), com a conjugação dos seguintes termos de pesquisa: educação especial, ensino especial, atividades com animais, cães, necessidades especiais, aprendizagem, terapia assistida por animais.Recorrer a animais, especialmente a cães, no apoio a indivíduos com particularidades ou necessidades especiais pode enriquecer a experiência de aprendizagem e tornar o ambiente escolar mais atrativo, no caso de crianças ou adolescentes em idade escolar. A sensação de calma e a melhoria na atenção quando um animal está presente pode ser o resultado de uma interação complexa de processos cerebrais e psicológicos. Trabalhar com animais pode estabelecer um cenário escolar positivo e centrado nas pessoas, minimizando o stress e o receio, e favorecendo uma atmosfera favorável à aprendizagem.
Description: Dissertação de Mestrado em Psicologia da Educação, Desenvolvimento e Aconselhamento apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/110093
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

130
checked on Jul 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons