Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110090
Title: Intervenção Social na Adição de Videojogos por Crianças e Jovens
Other Titles: Social Intervention in Video Game Addiction by Children and Young People
Authors: Góis, Catarina Raquel Calhau Santos
Orientador: Almeida, Ana Cristina Ferreira
Keywords: addiction without substance; videogame; social intervention; children and young people; adição sem substância; videojogo; intervenção social; crianças e jovens
Issue Date: 27-Oct-2023
Serial title, monograph or event: Intervenção Social na Adição de Videojogos por Crianças e Jovens
Place of publication or event: Não se aplica
Abstract: This dissertation problematizes how social interventionists can support situations involving the addition of online gaming and video games into the behavioural routines of children and young people.In this work we seek to review the literature to understand this addition phenomenon.It is unquestionable that, from an early age, children and young people, in general, spend a large part of their free time (and even study time) consuming the internet and, specifically, video games. Without calling into question the benefits of the digital transition plan and essential skills for the 21st century, the frequency and intensity of use of digital games worries parents and educators, deserving the diagnosis of psychological disorder. However, the effects are also visible in the physical and social dimension, having an impact on their health, personal development, citizenship, and participation in society, with incalculable consequences. In addition to these, these negative effects are also visible in the psychological dimension, in the presence of serious comorbidities, increasingly associated with addiction to online games and video games.We conclude, with this work, that the intervention is still not very significant when it comes to this addition, based on work in social services. However, there are prevention and intervention measures, namely at the level of parental education or in projects or methodologies adopted by specific bodies or associations. There is still a long way to go, but we were able to find guides for social action to take.
Esta dissertação problematiza o modo como os interventores sociais poderão apoiar situações de adição do jogo online e videojogos nas rotinas comportamentais de crianças e jovens.Neste trabalho procuramos fazer uma revisão da literatura para compreender este fenómeno de adição.É inquestionável que, desde cedo, as crianças e os jovens, na generalidade, ocupam grande parte do seu tempo livre (e até tempo de estudo) com consumo de internet e, especificamente com videojogos. Sem pôr em causa os benefícios do plano de transição para o digital e as competências essenciais para o século XXI, a frequência e intensidade de recurso aos jogos digitais preocupa pais e educadores, tendo merecido o diagnóstico de perturbação psicológica. Contudo, também na dimensão física e social os efeitos são visíveis, tendo impacto na saúde dos mesmos, no desenvolvimento pessoal, na cidadania e participação na sociedade, com consequências incalculáveis. Para além destas, também na dimensão psicológica estes efeitos negativos são visíveis, na presença de comorbilidades graves, cada vez mais associadas à adição aos jogos online e aos videojogos.Concluímos, com este trabalho, que a intervenção ainda é pouco expressiva no que toca a esta adição, a partir do trabalho em serviço social. Contudo, existem medidas de prevenção e de intervenção, designadamente, ao nível de educação parental ou em projetos ou metodologias adotadas por organismos ou associações específicas. Ainda há um longo caminho a percorrer, mas pudemos encontrar guias de ação social a encetar.
Description: Dissertação de Mestrado em Serviço Social apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/110090
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

43
checked on May 22, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons