Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/110090
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAlmeida, Ana Cristina Ferreira-
dc.contributor.authorGóis, Catarina Raquel Calhau Santos-
dc.date.accessioned2023-11-14T23:01:09Z-
dc.date.available2023-11-14T23:01:09Z-
dc.date.issued2023-10-27-
dc.date.submitted2023-11-14-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/110090-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Serviço Social apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação-
dc.description.abstractThis dissertation problematizes how social interventionists can support situations involving the addition of online gaming and video games into the behavioural routines of children and young people.In this work we seek to review the literature to understand this addition phenomenon.It is unquestionable that, from an early age, children and young people, in general, spend a large part of their free time (and even study time) consuming the internet and, specifically, video games. Without calling into question the benefits of the digital transition plan and essential skills for the 21st century, the frequency and intensity of use of digital games worries parents and educators, deserving the diagnosis of psychological disorder. However, the effects are also visible in the physical and social dimension, having an impact on their health, personal development, citizenship, and participation in society, with incalculable consequences. In addition to these, these negative effects are also visible in the psychological dimension, in the presence of serious comorbidities, increasingly associated with addiction to online games and video games.We conclude, with this work, that the intervention is still not very significant when it comes to this addition, based on work in social services. However, there are prevention and intervention measures, namely at the level of parental education or in projects or methodologies adopted by specific bodies or associations. There is still a long way to go, but we were able to find guides for social action to take.eng
dc.description.abstractEsta dissertação problematiza o modo como os interventores sociais poderão apoiar situações de adição do jogo online e videojogos nas rotinas comportamentais de crianças e jovens.Neste trabalho procuramos fazer uma revisão da literatura para compreender este fenómeno de adição.É inquestionável que, desde cedo, as crianças e os jovens, na generalidade, ocupam grande parte do seu tempo livre (e até tempo de estudo) com consumo de internet e, especificamente com videojogos. Sem pôr em causa os benefícios do plano de transição para o digital e as competências essenciais para o século XXI, a frequência e intensidade de recurso aos jogos digitais preocupa pais e educadores, tendo merecido o diagnóstico de perturbação psicológica. Contudo, também na dimensão física e social os efeitos são visíveis, tendo impacto na saúde dos mesmos, no desenvolvimento pessoal, na cidadania e participação na sociedade, com consequências incalculáveis. Para além destas, também na dimensão psicológica estes efeitos negativos são visíveis, na presença de comorbilidades graves, cada vez mais associadas à adição aos jogos online e aos videojogos.Concluímos, com este trabalho, que a intervenção ainda é pouco expressiva no que toca a esta adição, a partir do trabalho em serviço social. Contudo, existem medidas de prevenção e de intervenção, designadamente, ao nível de educação parental ou em projetos ou metodologias adotadas por organismos ou associações específicas. Ainda há um longo caminho a percorrer, mas pudemos encontrar guias de ação social a encetar.por
dc.language.isopor-
dc.rightsopenAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.subjectaddiction without substanceeng
dc.subjectvideogameeng
dc.subjectsocial interventioneng
dc.subjectchildren and young peopleeng
dc.subjectadição sem substânciapor
dc.subjectvideojogopor
dc.subjectintervenção socialpor
dc.subjectcrianças e jovenspor
dc.titleIntervenção Social na Adição de Videojogos por Crianças e Jovenspor
dc.title.alternativeSocial Intervention in Video Game Addiction by Children and Young Peopleeng
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationNão se aplica-
degois.publication.titleIntervenção Social na Adição de Videojogos por Crianças e Jovenspor
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid203387376-
thesis.degree.disciplineServiço Social-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado em Serviço Social-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Psicologia e de Ciências da Educação-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorGóis, Catarina Raquel Calhau Santos::0009-0000-4926-3619-
uc.degree.classification13-
uc.degree.presidentejuriSantos, Clara Maria Rodrigues Cruz Silva-
uc.degree.elementojuriAlmeida, Ana Cristina Ferreira-
uc.degree.elementojuriNunes, Cristina Vanessa Coimbra-
uc.contributor.advisorAlmeida, Ana Cristina Ferreira::0000-0003-4181-2868-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1pt-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypemasterThesis-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
Files in This Item:
Show simple item record

Page view(s)

67
checked on Jul 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons