Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/109993
Title: Os rankings na educação superior brasileira: políticas de governo ou de estado?
Other Titles: The Rankings in Brazilian Higher Education: policies of government or State?
Authors: Calderón, Adolfo Ignacio 
Poltronieri, Heloisa
Borges, Regilson Maciel
Keywords: Rankings; Avaliação educacional; Educação superior; Sinaes; Exame Nacional de Cursos; Rankings; Educational Evaluation; Higher Education; SINAES; National Course Examination
Issue Date: 2011
Publisher: Fundacao Cesgranrio
Serial title, monograph or event: Ensaio
Volume: 19
Issue: 73
Abstract: O presente artigo, de cunho teórico, analisa o lugar dos rankings nas políticas de Educação Superior do Estado Brasileiro tendo como parâmetro quatro mandatos presidências, dois mandatos do governo Fernando Henrique Cardoso (1995-2002), marcados pela implantação das reformas neoliberais, e dois mandatos do governo Luiz Inácio Lula da Silva (2003-2010), como alternativa de esquerda democrática para América Latina diante da expansão neoliberal. Defende-se a hipótese de que passados quatro mandatos e o governo de dois presidentes representantes de projetos políticos teoricamente opostos, os rankings, enquanto estratégias de estímulo da concorrência para a melhoria da qualidade da educação superior ganharam consenso e legitimidade técnica no âmbito governamental, deixando de serem políticas de governos específicos para se tornarem política de longo prazo do Estado Brasileiro, acima dos interesses dos grupos políticos que se alternaram no poder.
This article, of a theoretical approach, examines how the rankings work in the policies of Higher Education of Brazilian State, taking as a parameter four presidential terms: two mandates of the government Fernando Henrique Cardoso (1995-2002), marked by the implementation of neoliberal reforms, and the other two of the government Luiz Inácio Lula da Silva (2003-2010), an alternative to the democratic left in Latin America in face of the neoliberal expansion. It is supported the hypothesis that after four terms and two different presidents that represent theoretically opposing political projects, the rankings, considered as strategies for stimulating competition to improve the quality of Higher Education gained technical consensus and legitimacy within the government, ceasing to be policies of specific governments to become longterm policies of the Brazilian State, above the interests of political groups that alternated in power.
URI: http://hdl.handle.net/10316/109993
ISSN: 0104-4036
DOI: 10.1590/S0104-40362011000500005
Rights: openAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

68
checked on Oct 16, 2024

Download(s)

19
checked on Oct 16, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons