Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/109736
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorValentim, Joaquim Pires-
dc.contributor.authorForte, Teresa-
dc.contributor.authorFigueiredo, Ana-
dc.date.accessioned2023-10-24T12:31:08Z-
dc.date.available2023-10-24T12:31:08Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.issn1413-294Xpt
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/109736-
dc.description.abstractIn the present paper we present a commentary on the talk given by Torres and Neves regarding the themes of research in Social Psychology in Brazil. This commentary focuses on issues of intercultural analyses referred to by these authors and their importance in the development of Social Psychology. We also aim to feed this debate with an illustration of the Portuguese scenario. Therefore, we present an analysis of the concepts, explanations and/or psychosocial analyses present in articles published between 2006 and 2012 in three Portuguese journals of Psychology (Análise Psicológica, Psicologia e Psychologica). The results show a high predominance of the “systems external to individuals”, especially the ones related to systems of categorization and/or social identities in groups of different social status (Doise, 2012). These results are discussed, synthetically, in articulation with the defence of “cultural translation” as proposed by Torres and Neves.pt
dc.description.abstractApresenta-se aqui um comentário à intervenção de Torres e Neves sobre os temas de pesquisa em psicologia social no Brasil. Este comentário foca-se nas questões de análise intercultural referidas por aqueles autores e da sua importância no desenvolvimento da psicologia social. Procura também alimentar este debate com uma ilustração do que se passa no cenário português. Assim, apresenta-se uma análise aos conceitos, explicações ou análises psicossociais presentes nos artigos publicados entre 2006 e 2012 em três revistas portuguesas (Análise Psicológica, Psicologia e Psychologica). Os resultados mostram uma grande predominância dos “sistemas externos aos indivíduos”, em especial daqueles que se relacionam com sistemas de categorizações e/ou de identidades sociais de grupos com diferente estatuto social (Doise, 2012). Estes dados são discutidos, de forma sintética, em articulação com a defesa da “tradução cultural” que Torres e Neves fazem.pt
dc.language.isoengpt
dc.publisherUniversidade Federal do Rio Grande do Nortept
dc.rightsopenAccesspt
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt
dc.subjectcultural analysispt
dc.subjectSocial Psychology in Brazilpt
dc.subjectexplanations in social psychologypt
dc.subjectlevels of analysispt
dc.subjectPortuguese psychology journalspt
dc.subjectanálise culturalpt
dc.subjectPsicologia Social no Brasilpt
dc.subjectexplicações em psicologia socialpt
dc.subjectníveis de análisept
dc.subjectrevistas portuguesas de psicologiapt
dc.titlePsychosocial explanations in research articles in Psychology: the Portuguese case and comments to Torres & Nevespt
dc.title.alternativeExplicações psicossociais em artigos de Psicologia: o caso português e comentários a Torres e Nevespt
dc.typearticle-
degois.publication.firstPage13pt
degois.publication.lastPage16pt
degois.publication.issue1pt
degois.publication.titleEstudos de Psicologiapt
dc.peerreviewedyespt
dc.identifier.doi10.1590/S1413-294X2013000100004pt
degois.publication.volume18pt
dc.date.embargo2013-01-01*
uc.date.periodoEmbargo0pt
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1en-
item.openairetypearticle-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.fulltextCom Texto completo-
crisitem.author.researchunitIPCDHS – Institute of Cognitive Psychology, Human and Social Development-
crisitem.author.orcid0000-0002-9632-3693-
Appears in Collections:FPCEUC - Artigos em Revistas Internacionais
Show simple item record

Page view(s)

49
checked on May 8, 2024

Download(s)

20
checked on May 8, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons