Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/108425
Title: THE HERO’S JOURNEY: The March Sisters as American Heroines
Other Titles: A JORNADA DO HERÓI: As Irmãs March como Heroínas Americanas
Authors: Santos, Júlia Radamés Carvalho de Sá e Ribeiro
Orientador: Canelo, Maria José Florentino Mendes
Keywords: Little Women; crítica literária arquetípica; análise feminista; monomito; heroísmo; Little Women; archetypical literary criticism; feminist analysis; monomyth; heroism
Issue Date: 24-Jul-2023
Serial title, monograph or event: THE HERO’S JOURNEY: The March Sisters as American Heroines
Place of publication or event: Portugal
Abstract: A noção do monomito de Campbell, comumente denominada como ‘A Jornada do Herói’, é um padrão de narração prevalente em diversas culturas e géneros literários. Ela tende a envolver um protagonista – o herói – e seu processo de crescimento através de uma série de eventos um tanto previsíveis, resultando em uma mudança literal ou metafórica no ambiente da história. Adicionalmente, Carl Jung propôs uma teoria de arquétipos, que, apesar de não ser útil ao seu original campo de Psicologia, provou-se vantajosa para análises literárias. Utilizando estes conceitos, este estudo busca estabelecer o perfil do ‘Herói’ e as características de sua jornada em relação ao romance de Louisa May Alcott de 1868, Little Women. A protagonista, Jo March, parece uma candidata provável para concorrer a esta posição, mas o seguinte estudo busca estabelecer que a maioria das irmãs March merece este título. Esta tese tem como objetivo explicar as formas nas quais o heroísmo tem sido definido sob um contexto patriarcal, e desta forma influencia a maneira como se tende a analisar personagens. Similarmente, será investigada a relação entre as personagens e o contexto dos Estados Unidos da América durante o século XIX, tendo em consideração o que era possível, social e profissionalmente, para o sexo feminino, bem como o paralelo entre a formação da identidade do país, das irmãs March e de várias modalidades de feminilidade em discussão, assim contribuindo para uma definição do conceito de ‘Heroína Americana’.
Joseph Campbell’s notion of the monomyth, commonly termed ‘The Hero’s Journey’, is a storytelling template prevalent across cultures and genres. It tends to involve a protagonist – the hero – and their process of growth through a somewhat formulaic series of events resulting in a literal or metaphorical change in their world. Additionally, Carl Jung proposed a theory of archetypes, which, while not necessarily useful to its original field of Psychology, has proven advantageous to literary analyses. Using these concepts, this study seeks to establish the profile of the ‘Hero’ and the characteristics of their journey in relation to Louisa May Alcott’s 1868 novel Little Women. The protagonist, Jo March, seems a likely contender to earn this position, but the following study seeks to establish that most of the March sisters are in fact deserving of this title. Through excerpts, examples, and investigation, this thesis aims to explain the ways in which heroism has been defined under a patriarchal context, and thus influences the way characters are usually analyzed. Similarly, the relationship between the characters and their context in 19th century United States of America will be investigated, taking into account what was socially and professionally possible for the female sex, as well as the parallel between the formation of the identity of the country, the March sisters, and the many modalities of femininity under discussion, thus contributing to a definition for the concept of an ‘American Heroine’.
Description: Dissertação de Mestrado em Estudos de Cultura, Literatura e Línguas Modernas apresentada à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/108425
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat
JuliaSantos_versaofinal.pdf832.54 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

43
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons