Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/107340
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCardoso, Daniela Filipa Batista-
dc.contributor.authorCoelho, Adriana Isabel Gaspar Gomes-
dc.contributor.authorLouçano, Cristina da Costa-
dc.contributor.authorParola, Vítor Sérgio de Oliveira-
dc.contributor.authorRodrigues, Manuel Alves-
dc.contributor.authorFineout-Overholt, Ellen-
dc.contributor.authorApóstolo, João Luís Alves-
dc.date.accessioned2023-07-05T10:50:31Z-
dc.date.available2023-07-05T10:50:31Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.issn21822883pt
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/107340-
dc.description.abstractEnquadramento: A implementação da prática baseada na evidência (EBP) em contextos clínicos é recomendada pelo seu impacto positivo na saúde, contudo, permanece abaixo do desejável. A formação de estudantes de licenciatura em enfermagem em EBP é fundamental, pelo que é crucial haver medidas válidas e confiáveis desta aprendizagem. Objetivo: Traduzir e adaptar transculturalmente para português europeu as escalas EBP Beliefs Scale (EBPB), EBP Implementation Scale for Students (EBPI-S) e Organizational Culture & Readiness for School-wide Integration of Evidence- based Practice Survey for students (OCRSIEP-ES). Metodologia: Tradução e adaptação transcultural segundo recomendações internacionais. Validação preliminar em estudantes portugueses de licenciatura em enfermagem, provenientes de nove instituições. Resultados: Às versões prefinais dos instrumentos os participantes sugeriram incluir a possibilidade de resposta “não tenho conhecimento suficiente que me permita responder” e aumentar o período de recordação no instrumento EBPI- -S. Na fase II participaram 167 estudantes. O α para o EBPB, EBPI-S e OCRSIEP-ES foi 0,854, 0,943 e 0,970, respetivamente. Conclusão: Os resultados preliminares revelaram uma forte consistência interna. É necessário realizar mais estudos de validação com amostras robustas para testar a confiabilidade e validade dos instrumentos.pt
dc.description.abstractBackground: The implementation of evidence-based practice (EBP) in clinical contexts is recommended due to its positive impact on health, but it remains under the desirable. The training of undergraduate nursing students in the use of EBP is crucial, and, for that, there must be valid and reliable measures of EBP learning. Objective: To translate and to cross-cultural adapt into European Portuguese of the EBP Beliefs Scale (EBPB), EBP Implementation Scale for Students (EBPI-S), and Organizational Culture & Readiness for School-wide Integration of Evidence-based Practice Survey for Students (OCRSIEP-ES). Methodology: Translation and cross-cultural adaptation according to international recommendations. Preliminary validation in Portuguese undergraduate nursing students from nine institutions. Results: In the pre-final versions of the instruments, the participants suggested including the optional answer “I do not have sufficient knowledge to be able to answer” and increasing the recall period in the EBPI-S instrument. Phase 2 included 167 participants. The α for EBPB, EBPI-S, and OCRSIEP-ES was 0.854, 0.943, and 0.970, respectively. Conclusion: Preliminary results showed good internal consistency. Further validation studies with robust samples are required to test the reliability and validity of the instruments.pt
dc.description.abstractMarco contextual: Se recomienda implementar la práctica basada en la evidencia (EBP) en contextos clínicos, debido a su impacto positivo en la salud, aunque sigue estando por debajo de lo deseable. La formación de los estudiantes de enfermería de grado en el uso de la EBP es crítica. Por ello, tener medidas válidas y fiables de este aprendizaje supone un aspecto clave. Objetivo: Traducir y adaptar al portugués europeo: la EBP Beliefs Scale (EBPB), la EBP Implementation Scale for Students (EBPI-S) y la Organizational Culture & Readiness for School-wide Integration of Evidence-based Practice Survey for students (OCRSIEP-ES). Metodología: Traducción y adaptación intercultural de acuerdo con las recomendaciones internacionales. Validación preliminar en estudiantes de enfermería portugueses de grado de nueve instituciones. Resultados: En las versiones prefinales de los instrumentos, los participantes sugirieron incluir la respuesta “no sé” y aumentar el periodo de recuerdo en el instrumento EBPI-S. En la fase II participaron 167 estudiantes. El α para EBPB, EBPI-S y OCRSIEP-ES fue de 0,854, 0,943 y 0,970, respectivamente. Conclusión: Los resultados preliminares mostraron una fuerte consistencia interna. Se requieren más estudios de validación con muestras sólidas para probar la fiabilidad y la validez de los instrumentos.pt
dc.language.isoporpt
dc.publisherEscola Superior de Enfermagem de Coimbrapt
dc.rightsopenAccesspt
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt
dc.subjectestudos de validaçãopt
dc.subjectprática clínica baseada em evidênciaspt
dc.subjecteducação em enfermagempt
dc.subjectestudantes de enfermagempt
dc.subjectvalidation studiespt
dc.subjectevidence-based practicept
dc.subjecteducation, nursingpt
dc.subjectstudents, nursingpt
dc.subjectestudios de validaciónpt
dc.subjectpráctica clínica basada en la evidenciapt
dc.subjecteducación en enfermeríapt
dc.subjectestudiantes de enfermeríapt
dc.titleTranslation and cross-cultural adaptation of evidence-based practice instruments for Portuguese nursing studentspt
dc.typearticle-
degois.publication.firstPage141pt
degois.publication.lastPage152pt
degois.publication.issue23pt
degois.publication.titleRevista de Enfermagem Referenciapt
dc.peerreviewedyespt
dc.identifier.doi10.12707/RIV19058pt
degois.publication.volumeIV Sériept
dc.date.embargo2019-01-01*
uc.date.periodoEmbargo0pt
item.openairetypearticle-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1pt-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
crisitem.author.orcid0000-0002-1425-885X-
crisitem.author.orcid0000-0002-3050-4264-
Appears in Collections:FMUC Medicina - Artigos em Revistas Nacionais
Show simple item record

SCOPUSTM   
Citations

3
checked on Jul 1, 2024

Page view(s)

78
checked on Jul 16, 2024

Download(s)

22
checked on Jul 16, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons