Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/106622
Title: BEHAVIOR RATING INVENTORY OF EXECUTIVE FUNCTION – SECOND EDITION (BRIEF-2): ESTUDOS DE VALIDADE CONCORRENTE COM O CHEXI E O TEXI.
Other Titles: BEHAVIOR RATING INVENTORY OF EXECUTIVE FUNCTION – SECOND EDITION (BRIEF-2):CONCURRENT VALIDITY STUDIES WITH CHEXI AND TEXI.
Authors: Polaquini, Marília Feltrin
Orientador: Pereira, Marcelino Arménio Martins
Moura., Octávio Noé de Oliveira Teixeira
Keywords: Funções Executivas; CHEXI; TEXI; BRIEF-2; Validade Concorrente; Executive Functions; CHEXI; TEXI; BRIEF-2; Concurrent Validity
Issue Date: 22-Feb-2023
Serial title, monograph or event: BEHAVIOR RATING INVENTORY OF EXECUTIVE FUNCTION – SECOND EDITION (BRIEF-2): ESTUDOS DE VALIDADE CONCORRENTE COM O CHEXI E O TEXI.
Place of publication or event: Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação - Universidade de Coimbra.
Abstract: As funções executivas - denominadas, também, como controle executivo ou controle cognitivo (Diamond, 2013) - podem ser descritas como uma fusão de processos metacognitivos que permitem a identificação de estímulos ambientais, a resposta adaptativa e a flexibilidade na alternância de estratégias para resolução de problemas, através de mecanismos de monitorização permanente, antecipação de objetivos futuros, análise das consequências e resposta integrada ao contexto (Baron, 2004). Dado o papel decisivo que as funções executivas desempenham na saúde física e mental, no desenvolvimento cognitivo, social e psicológico, no sucesso escolar e na vida cotidiana em geral (Diamond, 2013; Doebel, 2020; Ganesan & Steinbeis, 2022), é notório o crescente empenho na pesquisa e análise das funções executivas (Hamdan & Pereira, 2009) e, consequentemente, a importância da sua avaliação - a qual deverá ser suportada em instrumentos com robustez psicométrica e devidamente aferidos para a população na qual serão usados. Assim, este estudo teve como objetivo testar a validade concorrente do Behavior Rating Inventory of Executive Function - Second Edition (BRIEF-2) (Gioia et al., 2015) com o Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI) (Thorell & Nyberg, 2008) e com o Teenage Executive Functioning Inventory (TEXI) (Thorell et al., 2020), em uma amostra de crianças e jovens portugueses. Para o efeito, foram realizadas análises correlacionais entre as escalas e índices do BRIEF-2, nas suas diferentes versões, com as escalas do CHEXI e do TEXI através dos coeficientes de correlação de Pearson. Os resultados obtidos revelam que as correlações encontradas entre o BRIEF-2 com o CHEXI e o TEXI, como medida de funcionamento executivo, foram moderadas a altas.
Executive functions - also known as executive control or cognitive control (Diamond, 2013) - can be described as a fusion of metacognitive processes that allow the identification of environmental stimuli, adaptive response and flexibility in alternating strategies to solve problems, through permanent monitoring mechanisms, anticipation of future goals, analysis of consequences and integrated response to the context (Baron, 2004). Given the decisive role that executive functions play in physical and mental health, in cognitive, social and psychological development, in school success and in everyday life in general (Diamond, 2013; Doebel, 2020; Ganesan & Steinbeis, 2022), it is notorious the growing commitment to research and analysis of executive functions (Hamdan & Pereira, 2009) and, consequently, the importance of its assessment - which should be supported by instruments with psychometric robustness and duly measured for the population in which they will be used. Thus, this study aimed to test the concurrent validity of the Behavior Rating Inventory of Executive Function - Second Edition (BRIEF-2) (Gioia et al., 2015) with the Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI) (Thorell & Nyberg, 2008) and with the Teenage Executive Functioning Inventory (TEXI) (Thorell et al., 2020), in a sample of Portuguese children and young people. For this purpose, correlational analyzes were carried out between the BRIEF-2 scales and indices, in their different versions, with the CHEXI and TEXI scales using Pearson's correlation coefficients. The results obtained reveal that the correlations found between the BRIEF-2 with the CHEXI and TEXI, as a measure of executive functioning, were moderate to high.
Description: Dissertação de Mestrado em Psicologia da Educação, Desenvolvimento e Aconselhamento apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/106622
Rights: embargoedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat Login
Dissertação - Marília Feltrin Polaquini_corrigida.pdf674.39 kBAdobe PDFEmbargo Access    Request a copy
Show full item record

Page view(s)

140
checked on Apr 30, 2024

Download(s)

8
checked on Apr 30, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons