Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/105807
Title: Observação da interação professor-aluno no jardim de infância: O Teacher-Pupil Observation Tool
Authors: Major, Sofia de Oliveira 
Seabra-Santos, Maria João 
Gaspar, Maria Filomena 
Pimentel, Mariana 
Azevedo, Andreia F. 
Homem, Tatiana C. 
Baptista, Elsa Marisa Vaz 
Keywords: observação; interação professor-aluno; pré-escolares; fidedignidade; observation; teacher-student interaction; preschool children; reliability; observación; interacción profesor-alumn; preescolares; confiabilidad
Issue Date: 2019
Publisher: Instituto Brasileiro de Avaliacao Psicologica
Serial title, monograph or event: Avaliacao Psicologica
Volume: 18
Issue: 02
Abstract: Este estudo teve como objetivo apresentar a versão portuguesa do Teacher-Pupil Observation Tool (T-POT), no que diz respeito ao acordo e fidedignidade entre observadores e às categorias de comportamentos observadas nos professores na sua utilização em contexto pré-escolar. Três observadores receberam treinamento na cotação de 11 categorias de comportamentos do professor do T-POT. Posteriormente, 65 professoras de jardim de infância foram observadas durante 25 minutos, numa situação de interação nas suas salas com um pequeno grupo de crianças. Obteve-se uma média de acordo entre observadores de 74% nas sessões de treinamento e coeficientes de correlação intraclasse de 0,90-0,99. Os resultados indicam que as categorias do T-POT mais utilizadas pelas professoras nas suas interações com as crianças são questões, confirmações e ordens. A discussão salienta as implicações para a prática e a pesquisa da utilização de medidas de observação na avaliação da interação professor-aluno nas salas de jardim de infância.
The purpose of this study was to present the Portuguese version of the Teacher-Pupil Observation Tool (T-POT), in terms of agreement and reliability among observers and the categories of behaviors observed in teachers when used in preschool setting. Three observers were trained in scoring 11 T-POT teacher’s behavior categories. Subsequently, 65 preschool teachers were observed with T-POT during 25 minutes, while interacting in their classrooms with a small group of children. A mean of 74% of agreement was reached between observers for the training sessions and intraclass correlation coefficients of 0,90-0,99. The results indicate that the T-POT categories most used by teachers in their interactions with children are questions, acknowledgments and commands. The discussion highlights the implications for practice and research on the use of observation measures in the assessment of teacherstudent interaction in preschool classrooms.
Este estudio tuvo como objetivo presentar la versión portuguesa del Teacher-Pupil Observation Tool (T-POT), en lo que se refiere al acuerdo y la confiabilidad entre observadores y, por otro lado, las categorías de comportamiento observadas en los profesores en la utilización del test en el contexto preescolar. Tres observadores recibieron entrenamiento en la cotización de 11 categorías de comportamiento del profesor del T-POT. Posteriormente, 65 profesoras de la educación infantil fueron observadas utilizando el T-POT durante 25 minutos, en una situación de interacción en sus aulas con un pequeño grupo de niños. Se obtuvo un acuerdo medio del 74% entre observadores en las sesiones de entrenamiento y coeficientes de correlación intraclase de 0,90-0,99. Los resultados indican que las categorías del T-POT más utilizadas por las profesoras en sus interacciones con los niños son cuestiones, confirmaciones y órdenes. La discusión destaca las implicaciones para la práctica y la investigación de la utilización de medidas de observación en la evaluación de la interacción profesoralumno en la educación infantil.
URI: https://hdl.handle.net/10316/105807
ISSN: 21753431
DOI: 10.15689/ap.2019.1802.16283.04
Rights: openAccess
Appears in Collections:FPCEUC - Artigos em Revistas Internacionais

Show full item record

Page view(s)

87
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

13
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons