Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/105157
Title: From urban dystopia to a better ecology in the Americas: Harry Harrison’s make room! make room!, Ignacio de Loyola Brandão’s não verás país nenhum, and Homero Aridjis’s la leyenda de los soles
Authors: Sousa, Maria Isabel de
Orientador: Caldeira, Isabel
Canelo, Maria José
Keywords: Dystopian Narratives; Undreamed-of Scenarios; Harry Harrison; Loyola Brandão; Homero Aridjis; Sustainable Lifestyles; Anthropocene; Environmental Apocalypticism; Ecocriticism; Environmental Humanities; Narrativas Distópicas; Cenários Inimagináveis; Harry Harrison; Loyola Brandão; Homero Aridjis; Estilos de Vida Sustentáveis; Antropoceno; Apocalipticismo Ambiental; Ecocrítica; Humanidades Ambientais
Issue Date: 1-Feb-2021
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Dystopian narratives and all literature that engage with environmental issues may have an astounding impact on the readers. By drawing their attention to undreamed-of scenarios, they open up new lines of thought and may encourage different ways of living on the Earth. In this comparative study I demonstrate that the ecological concerns which permeate Harry Harrison’s Make Room! Make Room! (1966), Loyola Bandão’s Não verás país nenhum (1981), and Homero Aridjis’s La leyenda de los soles (1993) may prompt more discussion on the themes they address and show the urgent need to find alternative sustainable lifestyles in the Anthropocene. Even though these novels’ representions of horrifying distorted scenarios may cause strong feelings of uneasiness on the readers and environmental apocalypticism stands out, they provide a unique resource to explore, reconsider, redirect, and recreate humans’ relation to the nonhuman world. I therefore want to contribute to their deeper understanding and bring to the fore these authors’ angles, since they unquestionably contribute to perceive that environmental problems are entangled with social, economic, and political issues. Grounded in the theoretical framework of ecocriticism and the environmental humanities, I illustrate that by melding literary and scientific discourses, dystopian narratives may move the readers in many more ways than science alone.
As narrativas distópicas e toda a literatura que se envolve com questões ambientais podem ter um impacto surpreendente nos leitores. Ao chamar a sua atenção para cenários inimagináveis, elas abrem novas linhas de pensamento e podem incentivar a adoção de maneiras diferentes de viver na Terra. Neste estudo comparativo, demonstro que as preocupações ecológicas que permeiam Make Room! Make Room! (1966), de Harry Harrison, Não verás país nenhum (1981), de Loyola Bandão, e La leyenda de los soles (1993), de Homero Aridjis, podem gerar mais discussões sobre os temas abordados e mostrar a necessidade urgente de encontrar estilos de vida alternativos sustentáveis, no Antropoceno. Embora as representações distópicas de cenários distorcidos e horripilantes nestes romances possam causar fortes sentimentos de inquietação nos leitores, resultantes de um tom ambiental apocalíptico, elas fornecem um recurso ímpar para explorar, reconsiderar, redirecionar e recriar a relação dos seres humanos com o mundo não humano. Pretendo, assim, contribuir para uma compreensão mais profunda e trazer à tona as perspetivas destes autores, pois contribuem inquestionavelmente para perceber que os problemas ambientais estão enredados em questões sociais, económicas e políticas. Fundamentada no referencial teórico da ecocrítica e das humanidades ambientais, ilustro que, ao mesclar discursos literários e científicos, as narrativas distópicas podem sensibilizar os leitores de muitas outras maneiras além da ciência.
Description: Tese de Doutoramento em Línguas Modernas: Culturas, Literaturas, Tradução área de Culturas e Literaturas, apresentada ao Departamento de Línguas, Literaturas e Culturas da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
URI: https://hdl.handle.net/10316/105157
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Teses de Doutoramento
FLUC Secção de Estudos Anglo-Americanos - Teses de Doutoramento

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