Utilize este identificador para referenciar este registo: https://hdl.handle.net/10316/104819
Título: O olhar e os caminhos: “escolhas” profissionais de jovens em Portugal
Outros títulos: The look and the paths: professional “choices” of young people in Portugal and anti-racism
Autor: Silva, Marcos Antonio Batista da 
Palavras-chave: Jovens portugueses; Antirracismo; Escolha profissional; Oficinas; Portuguese youth; Anti-racism; Professional choice; Workshops; Education
Data: 2022
Editora: Universidade Presbiteriana Mackenzie
Projeto: info:eu-repo/grantAgreement/EC/H2020/725402/EU/The politics of anti-racism in Europe and Latin America: knowledge production, decision-making and collective struggles 
Título da revista, periódico, livro ou evento: Trama Interdisciplinar
Volume: 13
Número: 1
Local de edição ou do evento: São Paulo
Resumo: Este artigo propõe uma discussão sobre juventude e escolha profissional de jovens, considerando as desigualdades sociais e o racismo estrutural nas sociedades contemporâneas. O marco teórico-metodológico deste estudo dialoga com a teoria crítica de raça e racismo no campo das Ciências Sociais e Educação. Além da revisão de literatura sobre juventude, orientação vocacional. Assim perguntamos: as escolas são espaços onde é possível incluir tal discussão? Para tal, realizamos oficinas com grupos de alunos em escolas de nível secundário em Portugal. O resultado da experiência e vivência com os alunos sugere que as escolas podem ser um espaço mediador em condições de auxilia-los neste momento de escolha profissional visando um projeto de vida adulta, e ao mesmo tempo informá-los sobre o contexto social ao seu entorno, com um olhar para as desigualdades sociais e ao combate ao racismo.
This text proposes a discussion about youth and young people’s professional choice, considering social inequalities and structural racism in contemporary societies. The theoretical-methodological framework of this study dialogues with the critical theory of race and racism in the field of social sciences and education. In addition to the literature review on youth, vocational guidance. So we ask: “Are schools spaces where it is possible to include such a discussion?”. To this end, we carried out six workshops entitled, “The look and the paths: social representations of young people and professional choice”, and were carried out in public schools, with Portuguese young people, in the Central Region of Portugal, of secondary education, between December 2019 and March 2020. The result of the experience and experience with the students suggests that schools can be a mediating space capable of helping them in this moment of professional choice aiming at an adult life project, and at the same time informing them about the social context around them, with a look at social inequalities and the fight against racism. In general, the students participating in the workshops, with rare exceptions, aim to enter the university, especially public educational establishments, and often close to their region of residence, in careers that, according to them, have greater “social prestige”. That is, prestige can be associated with the candidate-vacancy relationship in the selection process, with the potential for career gain, or with the social hierarchy of professions.
URI: https://hdl.handle.net/10316/104819
ISSN: 2177-5672
DOI: 10.5935/2177-5672/trama.v13n1p139-159
Direitos: openAccess
Aparece nas coleções:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

Ficheiros deste registo:
Ficheiro Descrição TamanhoFormato
O olhar e os caminhos.pdf173.6 kBAdobe PDFVer/Abrir
Mostrar registo em formato completo

Visualizações de página

62
Visto em 7/mai/2024

Downloads

39
Visto em 7/mai/2024

Google ScholarTM

Verificar

Altmetric

Altmetric


Todos os registos no repositório estão protegidos por leis de copyright, com todos os direitos reservados.