Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/103413
Title: Relatório de Estágio Pedagógico desenvolvido na Escola Secundária com 3º ciclo D. Dinis junto da turma do 8ºB no ano letivo 2021/2022
Other Titles: Pedagogical internship report developed at Escola secundária com 3º ciclo d. Dinis with the 8th grade class in the school year 2021/2022
Authors: Mendes, Salomé Monteiro
Orientador: Martins, Raul Agostinho Simões
Keywords: Estágio Pedagógico; Educação Física; Tempo de Prática Motora; Análise Reflexiva; Pedagogical internship; Physical Education; Motor Practice Time; Reflective Analysis
Issue Date: 8-Sep-2022
Serial title, monograph or event: Relatório de Estágio Pedagógico desenvolvido na Escola Secundária com 3º ciclo D. Dinis junto da turma do 8ºB no ano letivo 2021/2022
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: O presente trabalho deriva de uma análise crítica e reflexiva da minha intervenção pedagógica na qualidade de Professora Estagiária de Educação Física, na Escola Secundária com 3º ciclo D. Dinis – Coimbra, no âmbito da Unidade Curricular de Estágio Pedagógico, integrante do plano de estudos do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra. O Estágio Pedagógico objetivou o desenvolvimento de uma prática pedagógica através da realização de todo o processo pedagógico da turma do 8ºB, durante o ano letivo 2021/2022. A estrutura base do relatório está dividida em três partes chave: a contextualização da prática desenvolvida, a análise reflexiva da prática pedagógica e o desenvolvimento do tema-problema. Esta estrutura remete-nos para o desenvolvimento das quatro áreas pela qual se regeu a nossa intervenção e todo o trabalho realizado durante o Estágio Pedagógico. A área 1 remete para as tarefas desenvolvidas nas atividades de ensino e aprendizagem. A área 2 para as atividades de organização e administração escolar, com a realização do projeto de assessoria ao cargo de direção de turma. A área 3 abrange os projeto realizados no âmbito das parcerias educativas e por fim, a área 4 onde consta as ações no âmbito da ética profissional. O desenvolvimento do tema-problema teve por objetivo analisar o tempo de prática motora em modalidades desportivas individuais – Badminton, Ginástica de Solo e Aparelhos, Orientação, Atletismo e Tênis de Mesa, nas aulas de cada um dos professores estagiários. Participaram no estudo 12 alunos, 6 do sexo masculino e 6 sexo feminino, das turmas dos professores do núcleo de estágio. Os resultados apresentam diferenças entre os dados recolhidos em função das modalidades lecionadas, com uma tendência crescente da variável na turma de 7º ano, ao longo dos períodos de lecionação, no entanto, as turmas de 8º ano, apresentam uma oscilação de valores entre as aulas de 50’ e as de 100’.
This paper is the result of a critical and reflective analysis of my pedagogical intervention as a Physical Education Trainee Teacher at Escola Secundária com 3º ciclo D. Dinis - Coimbra, within the scope of the Pedagogical Training Course, which is part of the study plan of the Master's Degree in Teaching Physical Education in Primary and Secondary Education, of the Faculty of Sports Sciences and Physical Education of the University of Coimbra. The Pedagogical Internship aimed to develop a pedagogical practice through the completion of the entire pedagogical process of the 8thB class, during the school year 2021/2022. The basic structure of the report is divided into three key parts: the contextualization of the practice developed, the reflective analysis of the pedagogical practice and the development of the theme-problem. This structure leads us to the development of the four areas by which our intervention and all the work done during the Pedagogical Internship was governed. Area 1 refers to the tasks developed in the teaching and learning activities. Area 2 refers to the activities of school organization and administration, with the completion of the advisory project to the position of class director. Area 3 covers the projects carried out within the educational partnerships, and finally, area 4 includes actions in the area of professional ethics. The development of the problem theme aimed at analyzing the motor practice time in individual sports - Badminton, Floor and Apparatus Gymnastics, Orienteering, Athletics, and Table Tennis - in the classes of each of the trainee teachers. Twelve students, 6 male and 6 female, from the classes of the core trainee teachers participated in the study. The results show differences between the data collected according to the modalities taught, with an increasing trend of the variable in the 7th grade class, throughout the teaching periods, however, the 8th grade classes show an oscillation of values between the 50' and the 100' classes.Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/103413
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Relatório_de_Estágio_Salomé_Mendes_2020152061.pdf2.15 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

37
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

43
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons