Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/103258
Title: | As Humanidades Digitais na era da Ciência Aberta: diversidade e convergência na construção do conhecimento | Authors: | Ferreira, Beatriz Barrocas Borges, Maria Manuel |
Keywords: | Comunicação académica; Ciência Aberta; Humanidades Abertas; Humanidades Digitais; Culturas Epistémicas; Scholarly communication; Open science; Open humanities; Digital humanities; Epistemic cultures | Issue Date: | 2022 | Serial title, monograph or event: | Revista Estudos do Século XX | Place of publication or event: | Coimbra | Abstract: | A abordagem das culturas epistémicas expõe as diferenças na construção dos modos de
produção e de criação do conhecimento entre os diversos campos do conhecimento,
revelando a sua fragmentação. As humanidades digitais são um campo inter e
transdisciplinar, compostas por diversas culturas epistémicas, e, portanto, marcadas por
diversas práticas de produção do conhecimento que diferem entre si. No cenário atual da
comunicação académica, o discurso em torno de práticas abertas no decurso da
investigação tem tomado cada vez mais um lugar de destaque. Contudo, este discurso,
na forma em que se encontra desenvolvido e implementado – sob o paradigma da
ciência aberta – revela-se mais enquadrado no contexto das culturas epistémicas das
ciências, não considerando na totalidade os restantes domínios do conhecimento. Este
estudo tem como finalidade, enquadrar as culturas epistémicas das humanidades digitais
no discurso de abertura do conhecimento, através de uma revisão da literatura sobre
humanidades digitais e ciência aberta. A sua conclusão aponta para a necessidade de
adoção de um discurso específico em torno da abertura do conhecimento, que considere
a diversidade de práticas de comunicação académica, incluindo nesta discussão as
específicas das humanidades. Ao mesmo tempo, considera-se que as humanidades
digitais podem contribuir para a consolidação deste discurso. The approach of epistemic cultures exposes the differences in the construction of the processes of production and creation of knowledge between the different academic fields, which, in turn, implies the fragmentation of knowledge. The digital humanities are an inter and transdisciplinary field, composed of different epistemic cultures marked by different knowledge production practices that differ from each other. In the current scenario of scholarly communication, the discourse around open practices in the course of research has been increasingly taking a prominent place. However, this discourse, under the open science paradigm, reveals itself to be more framed in the context of the epistemic cultures of science, not fully considering the remaining domains of knowledge. This study aims to frame the epistemic cultures of the digital humanities in the discourse of opening knowledge, through a literature review about digital humanities and open science. Its conclusion points to the need to adopt a specific discourse around the opening of knowledge, which considers the diversity of academic communication practices, including those that are specific to the humanities. At the same time, the digital humanities can contribute to the consolidation of this discourse. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/103258 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Nacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Artigo_ESXX_2022_HD_SC_OS.pdf | 378.04 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
194
checked on Oct 22, 2024
Download(s)
128
checked on Oct 22, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.