Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/103156
Title: O Poder de Ensinar Matemática
Other Titles: The Power of Teaching Mathematics
Authors: Almeida, Bibiana Vultão
Orientador: Albuquerque, Helena Maria Mamede
Keywords: Estágio;; Matemática;; Prática Letiva;; Pedagogia;; Professora.; Internship;; Mathematics;; Teaching Practices;; Pedagogic;; Teacher.
Issue Date: 21-Jul-2022
Serial title, monograph or event: O Poder de Ensinar Matemática
Place of publication or event: Departamento de Matemática da Universidade de Coimbra
Abstract: O presente Relatório de Estágio, redigido no âmbito do Mestrado em Ensino da Matemática no 3o Ciclo do Ensino Básico e no Secundário, da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra, descreve as atividades desenvolvidas durante o Estágio Curricular, no ano letivo 2021/2022, na Escola Secundária José Falcão em Coimbra. Sob a Orientação Científica da Professora Doutora Helena Albuquerque e sob Orientação Pedagógica da Professora Natividade Correia, o Núcleo de Estágio de Matemática foi, ainda, constituído pelas estagiárias Ana Rita Carvalho, Bibiana Almeida e Diana Batista.O Núcleo de Estágio desenvolveu a sua prática letiva no Ensino Secundário em duas turmas do 10o ano de Matemática A e numa turma do 12o ano de Matemática A.Este relatório, organizado por capítulos, descreve e evidencia os trabalhos desenvolvidos relacionados com a prática letiva supervisionada, a participação nas estruturas de orientação pedagógica e educativa e as atividades extracurriculares dinamizadas.A educação é responsável pela transformação e desenvolvimento social, por isso é necessário que o futuro professor tenha consciência do desafio que é exercer esta profissão.O estágio é apenas o ponto de partida, a busca por evoluir deve ser uma tarefa constante.Como conclusão, será apresentada uma reflexão sobre o percurso realizado ao longo deste ano letivo, destacando a importância que este teve na preparação da vida profissional da autora deste relatório.
This Internship Report, developed under the Master’s in Mathematics Teaching in the 3rd Cycle of Basic and Secondary Education, at the Faculty of Sciences and Technology of the University of Coimbra, describes all the activities conducted under the Curricular Internship during the academic year of 2021/2022 at the José Falcão High School in Coimbra.Under the scientific supervision of Professor Dr. Helena Albuquerque and the pedagogic supervision of Professor Natividade Correia, the Mathematics Internship Group was, yet, comprised by interns Ana Rita Carvalho, Bibiana Almeida, and Diana Batista.The Internship Group developed its High School teaching practices across two classes of the 10 th Grade of Mathematics A and one class of the 12 th Grade of Mathematics A.This report, organised by chapters, describes and demonstrates, in a detailed manner, all the conducted assignments relating to the supervised teaching practice, the participation in the pedagogic and educational framework, as well as all the extracurricular activities carried out.Education is responsible for social transformation and development, so it is necessary that the future teacher is aware of the challenge that is to exercise this profession. The internship is just the starting point, the quest to evolve must be a constant task.The conclusion of this report presents a reflection regarding the academic year as a whole, underlining its importance preparing, the author of this report, for future professional career as a teacher.
Description: Dissertação de Mestrado em Ensino de Matemática no 3.º ciclo do Ensino Básico e no Secundário apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/103156
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Bibiana_Relatório.pdf165.32 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

42
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

26
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons