Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/102664
Title: Pretérito Perfeito Simples e Pretérito Imperfeito do Indicativo - desafios para o ensino do PLE. Propostas didáticas para aprendentes no Canadá (A1).
Other Titles: Simple Past of the Indicative and Imperfect Past of the Indicative – challenges for teaching PLE. Didactic proposals for learners in Canada (A1 level).
Authors: Ferreira, Maria da Glória Marques
Orientador: Martins, Cristina dos Santos Pereira
Keywords: Pretérito Perfeito Simples do Indicativo; Pretérito Imperfeito do Indicativo; Semântica dos tempos verbais; Português Língua Estrangeira; Didática; Past Simple of the Indicative; Semantics of verbs; Imperfect Past of the Indicative; Portuguese as a Foreign Language; Didactics
Issue Date: 29-Jul-2022
Serial title, monograph or event: Pretérito Perfeito Simples e Pretérito Imperfeito do Indicativo - desafios para o ensino do PLE. Propostas didáticas para aprendentes no Canadá (A1).
Place of publication or event: FLUC
Abstract: This report collects the work carried out during the 2nd cycle of Professional Practice Initiation Program in Portuguese as a Foreign Language and Second Language (PLELS) at the Faculty of Arts at the University of Coimbra (FLUC), during the academic year 2021-2022, underlying the pedagogical approach of the Past Perfect Simple (PPS) and the Past Imperfect of the Indicative (PI). The first part is reserved to describe the uses and values of these verb tenses, firstly in the reference grammars of European Portuguese (PE) and then, always from the perspective of the professor loyal to scientific rigor, we review the guiding documents for PLELS learners of level A1 (according to the CEFR classification), thus verifying its didactic transposition. Subsequently, we will analyze pedagogical proposals, namely (i) those presented by manuals published in the last decade and (ii) and those used in some case studies carried out in this area, with learners of different mother tongues, evaluating results, detected difficulties and suggested remediation suggestions, when applying in a learning context.The activities carried out in the internship year will be analyzed in the second part of this work, reflecting the Pedagogical Practice, in our singular case, in mobility, between the universities of Coimbra, Portugal, and Ottawa, Canada. We report on the input absorbed during the 24 hours of classes observed in the first semester at FLUC and how it proved to be inevitable for building the unit and lessons plans, shaping this knowledge in the construction of instructional materials. The 12 hours of supervised classes at the Faculty of Arts of the University of Ottawa are, therefore, the culmination of the theoretical assumptions explored in the curricular year, on the one hand, and on the other hand, subsidiaries of the know-how witnessed during this second year. This professional practice allows us, at the end of this work, to corroborate and/or contest the difficulties in learning and using PPS and PI by students of proficiency level A1, revealing the specificities of students who are not in the context of immersion in the target language – in the specific case of ours, the supervised classes were given to students of the POR1902 course, residing in Ottawa, although they came from different parts of the world.
Este relatório reúne o trabalho realizado durante o Programa de Iniciação à Prática Profissional do 2º ciclo em Português como Língua Estrangeira e Língua Segunda (PLELS) na Faculdade de Letras na Universidade de Coimbra (FLUC), durante o ano letivo 2021-2022 com relevância para a abordagem pedagógica do Pretérito Perfeito Simples (PPS) e do Pretérito Imperfeito do Indicativo (PI). A primeira parte é reservada à descrição dos usos e valores destes tempos verbais, primeiramente nas gramáticas de referência do Português Europeu (PE) para, depois, sempre na perspetiva do docente fidelizado ao rigor científico, passarmos em revista os documentos orientadores para aprendentes de PLELS do nível A1 (de acordo com a classificação do QERCL), verificando, deste modo, a sua transposição didática. Na sequência, analisaremos, noutros materiais, outras propostas pedagógicas, nomeadamente (i) as apresentadas por manuais publicados na última década e (ii) e as utilizadas em alguns estudos-caso realizados nesta área, com aprendentes de diferentes línguas maternas, avaliando resultados, dificuldades detetadas e sugestões de remediação sugeridas, aquando da aplicação, em contexto de aprendizagem, destas estruturas gramaticais.As atividades efetuadas no ano de estágio serão alvo de análise na segunda parte do presente trabalho, refletindo a Prática Pedagógica, no nosso caso singular, em mobilidade, entre as universidades de Coimbra, Portugal, e de Otava, Canadá. Damos conta do input absorvido durante as 24 horas de aulas observadas no primeiro semestre na FLUC e como este se revelou incontornável para a concretização de planos de unidade(s) e de aula(s), plasmando esses conhecimentos na construção de materiais instrucionais. As 12 horas de aulas supervisionadas na Faculdade de Artes da Universidade de Otava (uOttawa) são, deste modo, o culminar dos pressupostos teóricos explorados no ano curricular, por um lado, e, por outro, subsidiárias do saber fazer testemunhado durante este segundo ano. Esta prática profissional permite-nos, no desfecho deste trabalho, corroborar e/ou contestar os desafios encontrados aquando da aquisição da morfologia, usos/valores dos PPS e PI, por aprendentes do nível de proficiência A1, revelando as especificidades de alunos que não estão em contexto de imersão da língua-alvo, pois, na especificidade do nosso caso, as aulas supervisionadas foram ministradas aos frequentadores do curso de POR1902, residentes em Otava, ainda que provenientes de diversas partes do mundo.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Português como Língua Estrangeira e Língua Segunda (PLELS) apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/102664
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
MariaFerreira_versaofinal.pdf6.67 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

108
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

893
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons