Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/102228
Title: | O cinema e a História: compreensão da dinâmica cronotópica das migrações contemporâneas a partir do filme “The Immigrant”, de Charlie Chaplin (1917) | Other Titles: | Cinema and History: Understanding the Chronotopic Dynamics of Contemporary Migrations from Charlie Chaplin’s The Immigrant (1917) | Authors: | Castro, Fátima Velez de | Keywords: | cinema; história; migrações; Charlie Chaplin; cinema; history; migration; Charlie Chaplin | Issue Date: | 2018 | Serial title, monograph or event: | Revista Portuguesa de Historia | Volume: | 48 | Abstract: | Neste artigo pretende‑se
refletir sobre
a relação entre o cinema e a história,
considerando‑
se o filme como objeto de
análise e instrumento de investigação, assim
como construtor de ambientes históricos e
de paisagens. Será por isso discutido o papel
do cinema como produtor/reprodutor de
momentos e de espaços, sendo invocadas e
discutidas as posições de autores como Smith
(1976), Ferro (1998), Kaes (1990), Morettin
(2004), Protat (2009), Reigada (2013), entre
outros. Tendo como base esta linha de ideias,
assim como tomando em conta a dinâmica das
migrações contemporâneas, será apresentado
um estudo de caso que contribuirá para
a compreensão dos sistemas migratórios
transoceânicos do séc. XX. Para isso será
realizada a análise de conteúdo do filme “The
Immigrant” (1917), de Charlie Chaplin, tendo
como foco a relação entre tempo, espaço e
imagem fílmica. In this article it is intended to reflect on the relationship between cinema and history, considering the film as an object of analysis and an instrument of research, as well as a builder of historical environments and landscapes. Therefore, it will be discussed the cinema’s role as the producer/reproducer of moments and spaces, being cited and discussed the positions of authors such as Smith (1976), Ferro (1998), Kaes (1990), Moretti (2004), Protat (2009), Reigada (2013), amongst others. Based on this line of ideas, as well as taking into account the dynamics of contemporary migrations, it will be presented a case study which will contribute towards the understanding of transoceanic migration systems in the 20th century. In order to do that, it will be conducted a content analysis of the movie “The Immigrant” (1917), by Charles Chaplin, being focused the relation between time, space and movie image. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/102228 | ISSN: | 2183-3796 0870-4147 |
DOI: | 10.14195/0870-4147_48_10 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CEGOT - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Cinema-and-history-Understanding-the-chronotopic-dynamics-of-contemporary-migrations-from-Charlie-Chaplins-the-Immigrant-1917Revista-Portuguesa-de-Historia.pdf | 389.34 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
123
checked on Oct 16, 2024
Download(s)
49
checked on Oct 16, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License