Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/101564
Title: O contributo da educação física para a formação de indivíduos fisicamente cultos: uma perspetiva portuguesa
Other Titles: The contribution of physical education to the training Of physically educated individuals: a portuguese perspective
Authors: Silva, Elsa Maria Ferro Ribeiro 
Valenzuela Contreras, Luís Marcelo
Mendes, Nuno Serra Pacheco 
Keywords: Aprendizagem; Educação Física; Prática profissional; Exercício físico; Learning; Physical Education; Professional practice; Exercise
Issue Date: 2020
Serial title, monograph or event: Movimento
Volume: 26
Issue: 1
Abstract: Este trabalho, realizado com 150 indivíduos no final da escolaridade obrigatória e candidatos a uma licenciatura em Ciências do Desporto, pretende perceber se a Educação Física está a contribuir para a formação de indivíduos fisicamente cultos. Seguimos uma metodologia quantitativa e optámos por um questionário com três partes: a primeira de questões fechadas e de caracterização sociodemográfica da amostra; a segunda, também de questões fechadas, sobre o entendimento acerca das Finalidades da Educação Física; e a terceira composta por 25 afirmações de escolha dicotómica (verdadeiro/falso), sobre conteúdos fundamentais para uma prática autónoma de atividade física, constantes nos Programas Nacionais de Educação Física (Currículos Nacionais) para o ensino secundário. Os resultados revelam fragilidades nos conhecimentos dos indivíduos relativamente ao desenvolvimento das capacidades motoras, aos efeitos da prática de exercício físico, a procedimentos de segurança e à composição e funcionamento corporal, afastando-se do preconizado por aqueles Programas Nacionais.
This study was carried out with 150 male students at the end of their mandatory education and with candidates to a degree in Sports Science and Physical Education. It aims to understand if Physical Education contributed to the education of physically educated individuals. We followed a quantitative methodology and administered a three-part questionnaire: close-ended questions for the sociodemographic characterization of the sample; close-ended questions on participants’ understanding of the purposes of Physical Education; true-or-false questions on fundamental contents for an autonomous practice of physical activity, which are included in the National Curricula of Physical Education for secondary school. The results reveal individuals’ weak knowledge of motor skills development, effects of physical exercise, safety procedures, and body composition and functioning, which is not in accordance with National Curricula.
URI: https://hdl.handle.net/10316/101564
ISSN: 1982-8918
0104-754X
DOI: 10.22456/1982-8918.94574
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CIDAF - Artigos em Revistas Internacionais

Show full item record

Page view(s)

46
checked on Apr 24, 2024

Download(s)

31
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons