Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/101059
Title: Territorial dimension in the internationalization of tourism destinations: Structuring factors in the post-COVID19
Other Titles: Dimensão territorial na internacionalização de destinos turísticos: fatores estruturantes no pós-COVID19
Authors: Campos Mira, Maria do Rosário
Mónico, Lisete dos Santos Mendes 
Breda, Zélia Maria de Jesus
Keywords: Internationalisation; tourism destinations; border; economic activity; resources; Internacionalização; destinos turísticos; limites; atividade económica; recursos
Issue Date: 2021
Project: FCT - UID/B/04470/2020 
Serial title, monograph or event: Tourism and Management Studies
Volume: 17
Issue: 4
Abstract: This study presents an empirical validation of a scale designed to measure the territorial factors which contribute to the internationalisation of tourism destinations. It is part of a broader investigation in which the dimensions and factors of tourism destinations’ internationalisation were identified, strengthening a systemic perspective of tourism: ‘territory’, ‘product’, ‘governance’ and ‘DMOs’. Here we present the psychometric properties of the items that operationalise the 'territorial' dimension. The questionnaire was administered to 470 Portuguese DMO with responsibilities in the areas of tourism and local or regional development. The scale items were submitted to content, reliability and construct validations through exploratory (principal component analysis) and confirmatory factor analysis (first and second-order factor structures). The data sustain a factor structure composed of the factors ‘resources’, ‘economic activity’, and ‘borders’. The relationship between political options of destinations’ internationalisation and territories’ geographical, cultural and economic characteristics were determined. This relationship forms the foundation of tourism in times of crisis, such as we are currently experiencing.
Este estudo apresenta a validação empírica de uma escala destinada a medir os fatores territoriais que contribuem para a internacionalização dos destinos turísticos. Faz parte de uma investigação mais ampla, em que foram identificados os fatores de internacionalização dos destinos, reforçando a perspetiva sistémica do turismo: 'território', 'produto', 'governança' e 'DMO'. Aqui apresentam-se as propriedades psicométricas dos itens que operacionalizam a dimensão "território". O questionário foi administrado a 470 DMO portuguesas com responsabilidades nas áreas do turismo e do desenvolvimento local ou regional. Os itens da escala foram submetidos a análises de conteúdo, confiabilidade e validações psicométricas por meio de análises fatoriais exploratória (análise em componentes principais) e confirmatória (estruturas fatoriais de primeira e de segunda ordem). Os dados sustentam uma estrutura fatorial composta pelos fatores "recursos", "atividade económica" e 'limites', correspondentes a dimensões territoriais influentes na internacionalização dos destinos. Determinou-se a relação entre as opões políticas de internacionalização e as caraterísticas geográficas, culturais e económicas dos territórios. Esta relação constitui os alicerces do turismo em momentos de crise, como a que vivemos atualmente.
URI: http://hdl.handle.net/10316/101059
ISSN: 21828466
DOI: 10.18089/tms.2021.170403
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CINEICC - Artigos em Revistas Internacionais

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