Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/100898
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFaria, Rui Tavares de-
dc.date.accessioned2022-07-19T10:21:33Z-
dc.date.available2022-07-19T10:21:33Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.issn2183-7260pt
dc.identifier.issn0872-2110pt
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/100898-
dc.description.abstractNo presente artigo, analisa-se, demonstra-se e discute-se a (im)pertinência de duas nomenclaturas de termos gramaticais no ensino das sintaxes grega, latina e portuguesa. Até que ponto é coerente proceder à análise sintática de uma sequência linguística em grego antigo ou em latim, nos ensinos secundário e superior, recorrendo a uma classificação desconhecida de alunos que estão familiarizados com a Terminologia Linguística para os Ensinos Básico e Secundário (TLEBS), desde o 1.º ciclo do ensino básico? De que modo é legítimo e prático, do ponto de vista didático-pedagógico, um docente de Português e de Línguas Clássicas ter de usar dois glossários terminológicos para o ensino da sintaxe? Que (in)correspondências existem ao nível das classificações? Quais as propriedades sintáticas que determinam uma dada classificação?pt
dc.description.abstract: In this article, the (in)pertinence of two grammatical term nomenclatures in the teaching of Greek, Latin and Portuguese syntax is analysed, shown and discussed. How consistent is it to proceed with the syntactic analysis of linguistic sequence in ancient Greek or Latin, in secondary and higher education, using an unknown classification to students who are familiar with the Linguistic Terminology adopted in Basic and Secondary Education in the teaching of Portuguese grammar (TLEBS), since the 1st cycle of basic education? How is it legitimate and practical, from a didactic-pedagogical perspective, for a teacher of Portuguese and Classical Languages to use two terminological glossaries for teaching syntax? What matches and what mismatches exist at the level of both classifications? What are the syntactic properties that determine a given classification in each language (Portuguese, Greek and Latin)?pt
dc.language.isoporpt
dc.rightsopenAccesspt
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt
dc.subjectgramáticapt
dc.subjectsintaxept
dc.subjectterminologia linguísticapt
dc.subjectensino do Português (PE)pt
dc.subjectensino das Línguas Clássicas (LC)pt
dc.subjectgrammarpt
dc.subjectsyntaxpt
dc.subjectlinguistic terminologypt
dc.subjectteaching of Portuguese (EP)pt
dc.subjectteaching of Classical Languages (CL)pt
dc.titleTerminologias linguísticas no ensino das línguas clássicas (lc) e do português (pe): o caso das funções sintáticas. (in)correspondênciaspt
dc.title.alternativeLinguistic terminologies in the teaching of classical languages (cl) and portuguese (ep): the case of syntactic functions. Matches and mismatchespt
dc.typearticle-
degois.publication.firstPage181pt
degois.publication.lastPage201pt
degois.publication.issue66pt
degois.publication.titleBoletim de Estudos Classicospt
dc.peerreviewedyespt
dc.identifier.doi10.14195/2183-7260_66_9pt
dc.date.embargo2021-01-01*
uc.date.periodoEmbargo0pt
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypearticle-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1pt-
crisitem.author.researchunitCECH – Center for Classical and Humanistic Studies-
crisitem.author.orcid0000-0002-0529-9107-
Appears in Collections:FLUC Secção de Estudos Clássicos - Artigos em Revistas Internacionais
Show simple item record

Page view(s)

124
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

193
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons