Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/100741
Title: Satisfação e motivação dos colaboradores numa perspetiva de qualidade e excelência: o caso da Enging
Other Titles: Employees satisfaction and motivation from a perspective of quality and excellence: the case of Enging
Authors: Silva, Daniela Cruz da
Orientador: Sá, Patrícia Helena Ferreira Lopes de Moura e
Keywords: Quality; EFQM Model; Human Resources; Motivation; Satisfaction; Qualidade; Modelo EFQM; Recursos Humanos; Motivação; Satisfação
Issue Date: 25-Nov-2021
Serial title, monograph or event: Satisfação e motivação dos colaboradores numa perspetiva de qualidade e excelência: o caso da Enging
Place of publication or event: Enging - Make Solutions, S.A.
Abstract: In a highly competitive market, such as the current one, people are the most important “resource” of an organization, this can distinguish it from others competitors.Quality management, considered today essential for the success of any organization, is based on a set of principles that must be followed to achieve sustained and consistent quality over time. Among these principles, people´s commitment gains special importance, as the one that is most related to the theme of this report. In this sense, the EFQM Excellence Model considers that organizational excellence is achieved based on employees and other stakeholders, who should be involved in the improvement process. Employee´s satisfaction and motivation at work are crucial variables for the development of successful and quality organizations, that achieve excellence results. Satisfied and motivated employees are involved in achieving organizational goals, developing their work with more effort, generating high levels of productivity and quality of products and services.This report aims to describe the tasks performed during the curricular internship at Enging – Make Solutions, S.A. and, at the same time, to study the role of employee satisfaction and motivation as a condition of quality and excellence. In this context, a survey was conducted of the perceptions of the company´s employees regarding a set of aspects related to the organizational practices implemented in the company. For this purpose, a questionnaire based on the EFQM Excellence Model was applied.The results show that, in general, the employees are satisfied and motivated. However, there are area in which the organization needs to make an effort to better meet the expectations and needs of employees in order to motivate them, and to achieve even higher levels of organizational excellence. With this in mind, some suggestions for improvement are presented in the conclusion. It was also concluded that the questionnaire used was very useful to assess the satisfaction and motivation of the organization´s employees, and it will certainly be, for the company, a great complement to other instruments used in the scope of the self-assessment processes.
Num mercado altamente competitivo, como é o atual, as pessoas são o “recurso” mais importante de uma organização, pelo facto de ser aquele que mais a pode distinguir dos seus concorrentes.A gestão da qualidade, considerada hoje fundamental para o sucesso de uma qualquer organização, apoia-se num conjunto de princípios que devem ser seguidos para se obter a qualidade de forma sustentada e consistente ao longo do tempo. De entre estes princípios, ganha especial importância o do comprometimento das pessoas, por ser aquele que mais se relaciona com o tema do presente relatório. Nesse sentido, o Modelo de Excelência da EFQM considera que a excelência organizacional é alcançada com base nos colaboradores e nos restantes stakeholders, que devem ser envolvidos no processo de melhoria. A satisfação e a motivação dos colaboradores no trabalho são variáveis cruciais para o desenvolvimento de organizações bem-sucedidas, de qualidade e que alcançam excelentes resultados. Colaboradores satisfeitos e motivados envolvem-se na consecução dos objetivos organizacionais, desenvolvendo o seu trabalho com mais empenho, gerando altos níveis de produtividade e qualidade dos produtos e serviços. O presente relatório tem como objetivo descrever as tarefas realizadas durante o estágio curricular na Enging – Make Solutions, S.A. e, paralelamente, estudar o papel da satisfação e motivação dos colaboradores enquanto condicionante da qualidade e da excelência. Neste âmbito, foi realizado um levantamento das perceções dos colaboradores da empresa relativamente a um conjunto de aspetos relacionados com as práticas organizacionais implementadas na empresa. Para o efeito, foi aplicado um questionário baseado no Modelo de Excelência da EFQM.Os resultados evidenciam que, de forma geral, os colaboradores encontram-se satisfeitos e motivados. No entanto, existem áreas nas quais é necessário a organização fazer um esforço no sentido de melhor satisfazer as expectativas e necessidades dos colaboradores, de forma a motivá-los, e assim, atingir níveis de excelência organizacional ainda mais elevados. Com esse intuito, na conclusão são apresentadas algumas sugestões de melhoria. Concluiu-se também que o questionário usado foi bastante útil para avaliar a satisfação e motivação dos colaboradores da organização, e certamente, será, para a empresa, um ótimo complemento de outros instrumentos utilizados no âmbito dos processos de autoavaliação.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Gestão apresentado à Faculdade de Economia
URI: https://hdl.handle.net/10316/100741
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Relatório de Estágio Daniela.pdf1.81 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

120
checked on Apr 16, 2024

Download(s)

106
checked on Apr 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons