Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/100639
Title: Caracterização e estudo do mercado da comercialização de carnes. Desafios de gestão e ambientais para a Carsiva.
Other Titles: Characterization and study of the meat commercialization market. Management and environmental challenges for Carsiva.
Authors: Caldas, José Pedro Santos
Orientador: Teotónio, Carla Manuela Rodrigues
Martins, Maria Rita Vieira
Keywords: Comercialização de carnes; carne de bovino; Carsiva; desafios do setor; Meat commercialization; beef; Carsiva; sector challenges
Issue Date: 30-Mar-2022
Serial title, monograph or event: Caracterização e estudo do mercado da comercialização de carnes. Desafios de gestão e ambientais para a Carsiva.
Place of publication or event: CARSIVA- Entreposto Comercial de Carnes
Abstract: This report presents a characterization of the meat commercialization sector, more specifically beef. This is a sector that faces major challenges, including those of an environmental nature and changes in consumer habits associated with confidence in bovine products. To this end, a review of key concepts is carried out to understand the constraints that the sector faces, and how they are addressed in the literature and in reports relevant to the sector. The characterization of the beef market begins with a global and European framework, so that they are then more contextualized and then analyze the way in which the national market is organized. Once the market has been characterized and its challenges clarified, we then move on to the more detailed empirical part of the report. This presents the host entity of the internship, Carsiva, in the context of the group to which it belongs, the Vall Companys group. Through the economic activity classification number (CAE), turnover and net income, it is possible to understand how Carsiva is positioned in the market. From there, it is sought to understand how Carsiva responds to the main challenges of the sector, presenting the company's strategies to face each of them, emphasizing the role of the Safety and Quality department in the management of the company.Finally, the tasks performed in the internship are described, and the positive and negative points of the internship performed are pointed out.This report presents a characterization of the meat commercialization sector, more specifically beef. This is a sector that faces major challenges, including those of an environmental nature and changes in consumer habits associated with confidence in bovine products. To this end, a review of key concepts is carried out to understand the constraints that the sector faces, and how they are addressed in the literature and in reports relevant to the sector. The characterization of the beef market begins with a global and European framework, so that they are then more contextualized and then analyze the way in which the national market is organized. Once the market has been characterized and its challenges clarified, we then move on to the more detailed empirical part of the report.
Neste relatório realiza-se uma caracterização do setor da comercialização de carnes, mais concretamente a carne de origem bovina. Este é um setor que enfrenta desafios de ordem, entre os quais de natureza ambiental e mudanças dos hábitos dos consumidores associados à confiança para com os produtos de origem bovina. Para o efeito, é realizada uma revisão de conceitos chave para entender os constrangimentos que o setor enfrenta, e como são abordados na literatura e em relatórios relevantes para o setor. A caracterização do mercado de carne bovina, começa por um enquadramento ao nível mundial e europeu, para que depois mais contextualizados para depois passar a análise sobre a forma como o mercado nacional está organizado. Uma vez o mercado caracterizado e os desafios do mesmo elucidados, passa-se então para a parte empírica mais detalhada do relatório. Nesta é apresentada a entidade de acolhimento do estágio, a Carsiva, no contexto do grupo a qual ela pertence, o grupo Vall Companys. Através do número de classificação de atividade económica (CAE), do volume de negócios e dos resultados líquidos é possível perceber de que forma a Carsiva se posiciona no mercado. A partir daí procura-se, perceber como a Carsiva responde aos principais desafios do setor, sendo apresentadas as estratégias da empresa para enfrentar cada um deles, enfatizando-se o papel do departamento de Segurança e Qualidade na gestão na empresa. Por fim, as tarefas realizadas no estágio são descritas, e são apontados os pontos positivos e negativos do estágio realizado.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Economia apresentado à Faculdade de Economia
URI: http://hdl.handle.net/10316/100639
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
RE_JoseCaldas_revisto.pdf1.72 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons