Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/100429
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSilva, Marcos Antonio Batista da-
dc.date.accessioned2022-06-17T13:34:55Z-
dc.date.available2022-06-17T13:34:55Z-
dc.date.issued2021-12-28-
dc.identifier.issn2236-5176pt
dc.identifier.issn1519-1974pt
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/100429-
dc.description.abstractEste artigo discute acerca do currículo do Curso de Licenciatura em História da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) no que tangencia ao Ensino de Oficinas de História, à luz dos estudos das relações étnico-raciais. Assim como das discussões das “Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana”. Além do debate sobre currículos e a estrutura do conhecimento nas universidades de autores contemporâneos. A metodologia está baseada na investigação de Planos Pedagógicos de Cursos, e de informações do “Sistema Integrado de Gestão Acadêmica” da Instituição. As análises revelam lacunas no Ensino de Oficinas de Ensino de História no que tangencia aos estudos das relações étnico-raciais, debate este crucial para concepções historiográficas, propostas pedagógicas, livros didáticos e paradidáticos e a formação de professores para a Educação Básica no na sociedade brasileira.pt
dc.description.abstractThis article aims to discuss the curriculum of the Licentiate Course in History at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) with regard to the Teaching of History Workshops, in the light of studies of ethnic-racial relations (race, racism and anti-racism) and anchored by the proposal of the National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations and for the Teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture and the problematization of the university curriculum, especially with regard to ethnic issues. The methodology is based on the investigation of Pedagogical Course Plans, and information from the Institution’s Integrated Academic Management System. The analysis reveal gaps in the Teaching of History Teaching Workshops regarding the studies of ethnic relations, a debate that is crucial for historiographic conceptions, pedagogical proposals, textbooks and paradidactic books and the training of teachers for Basic Education in Brazilian society.pt
dc.language.isoporpt
dc.publisherUniversidade Federal de Viçosapt
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/EC/H2020/725402/EU/The politics of anti-racism in Europe and Latin America: knowledge production, decision-making and collective strugglespt
dc.rightsopenAccesspt
dc.subjectAntirracismopt
dc.subjectEnsino superiorpt
dc.subjectLicenciatura em Históriapt
dc.subjectAnti-racismpt
dc.subjectUniversity educationpt
dc.subjectDegree in Historypt
dc.titleOficinas de ensino de História e educação antirracista no currículo universitáriopt
dc.title.alternativeHistory teaching and anti-racist education workshops in the university curriculumpt
dc.typearticle-
degois.publication.firstPage239pt
degois.publication.lastPage256pt
degois.publication.issue21pt
degois.publication.locationViçosapt
degois.publication.titleRevista de Ciências Humanaspt
dc.relation.publisherversionhttps://periodicos.ufv.br/RCH/article/view/12970pt
dc.peerreviewedyespt
degois.publication.volume2pt
dc.date.embargo2021-12-28*
uc.date.periodoEmbargo0pt
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypearticle-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1pt-
crisitem.author.researchunitCES – Centre for Social Studies-
crisitem.author.parentresearchunitUniversity of Coimbra-
crisitem.author.orcid0000-0003-2701-0316-
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Oficinas de ensino de Historia e educacao antirracista.pdf207.95 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

71
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

45
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.