Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/99837
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAlmeida, José Paulo Elvas Duarte de-
dc.contributor.advisorTralhão, Lino-
dc.contributor.authorDuarte, Ana Patrícia-
dc.date.accessioned2022-04-18T10:36:04Z-
dc.date.available2022-04-18T10:36:04Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/99837-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Engenharia Geográfica apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra.pt
dc.description.abstractA cidade de Coimbra continua a exercer um papel importante de atracção da população aumentando os fluxos diários da população, tendo como principais focos a universidade e os hospitais. Os transportes colectivos são a base de uma alternativa propensa a uma mobilidade urbana que se quer mais sustentável. As distâncias que o utente tem de percorrer para aceder a um determinado sistema de transportes, são um dos factores que pode contribuir para retirar atractividade aos transportes públicos, o que conduz ao aumento do uso do transporte individual, contribuindo, assim, para agravar os vários problemas que afectam a qualidade global de vida nas cidades. Tem-se assistido nos últimos tempos a uma crescente aplicação de sistemas de informação geográfica (SIG) de suporte a estudos de mobilidade periurbana, permitindo uma vasta gama de análises espaciais referentes aos movimentos pendulares. Pretendeu-se com este trabalho implementar um SIG em ambiente “ArcGIS”, tendo como base de estudo informação sobre origens/destinos (O/D) de viagens efectuadas ao nível do concelho de Coimbra. Obtiveram-se resultados relativos a análises espaciais de mobilidade urbana para a gestão de tráfego no contexto da cidade de Coimbra.pt
dc.description.abstractThe city of Coimbra plays indeed an important role in attracting population, increasing daily population flows, being its university and hospital units the main factors of. Public transports are the basis for an alternative urban mobility which intends to be more sustainable. The distances that passengers have to go through to access a certain transport system, are one of the factors that may contribute to the reduction of public transport attractiveness. This leads to an increase of use of individual transport, contributing to aggravate various problems affecting the overall life quality in urban areas. There has been in the past few years an increasingly interest and use of geographic information systems (GIS) in order to support to studies of peri-urban mobility, allowing a wide range of spatial analyses related to pendular movements. The work undertaken in the context of this MSc dissertation sought to implement a GIS in an "ArcGIS" environment, based on the study of information on origin/destination (O/D) of journeys at the level of Coimbra municipality. Several spatial analyses were carried out and results were obtained related to urban mobility. These may well be useful in traffic management within Coimbra city and its outskirts.pt
dc.language.isoporpt
dc.rightsopenAccesspt
dc.titleOs sistemas de informação geográfica como suporte a estudos de mobilidade periurbanapt
dc.typemasterThesispt
degois.publication.locationCoimbrapt
dc.date.embargo2013-01-01*
thesis.degree.grantor00500::Universidade de Coimbrapt
thesis.degree.nameMestrado em Engenharia Geográficapt
uc.rechabilitacaoestrangeiranopt
uc.date.periodoEmbargo0pt
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCom Texto completo-
item.openairetypemasterThesis-
item.languageiso639-1pt-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
crisitem.advisor.deptFaculty of Sciences and Technology-
crisitem.advisor.parentdeptUniversity of Coimbra-
crisitem.advisor.researchunitINESC Coimbra – Institute for Systems Engineering and Computers at Coimbra-
crisitem.advisor.orcid0000-0002-2532-2466-
crisitem.advisor.orcid0000-0003-1803-747X-
Appears in Collections:FCTUC Matemática - Teses de Mestrado
Files in This Item:
File Description SizeFormat
AnaDuarte.pdf3 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

87
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

26
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.