Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/99649
Title: | Biblioteca para Desenvolvimento de Aplicações de Realidade Aumentada Baseada em Marcadores Binários | Authors: | Patrão, Bruno André Santos | Orientador: | Menezes, Paulo | Keywords: | Realidade Aumentada; Marcador Binário; Segmentação da Imagem; Pose dos Marcador; Tempo Real; Augmented Reality; Binary Marker; Image Segmentation; Marker Pose; Real Time | Issue Date: | Sep-2011 | Place of publication or event: | Coimbra | Abstract: | O presente trabalho explora a área da Realidade Aumentada e foca-se na integração
de objectos virtuais em ambientes reais em tempo real. O objectivo geral é
desenvolver uma biblioteca compreensiva e de fácil utilização para integrar no
OpenAR e possibilitar a criação de aplicações de Realidade Aumentada. O elemento
chave para a interacção com esta biblioteca são os marcadores simples com um
código binário criados para fornecer informação sobre o mundo real em tempo real.
São descritos e caracterizados os processos que servem de base para o
desenvolvimento deste trabalho, nomeadamente a binarização de imagem, a detecção
de marcadores, a extracção e aplicação da pose a objectos virtuais. Os resultados deste
trabalho comprovam a importância e utilidade de implementar um sistema de
Realidade Aumentada desta natureza em diferentes áreas, tais como a interacção
homem-máquina, o entretenimento, a educação, a medicina/psicologia e a indústria.
Como trabalho futuro, são propostas melhorias ao nível da visualização e realismo
dos ambientes virtuais. The present work explores the area of Augmented Reality and focus on the integration of virtual objects within real ambient in real time. The main objective is to develop a comprehensive library of easy utilization in order to integrate on OpenAR and improve the possibility of create Augmented Reality applications. The key element for the interaction with that library is simple markers with a binary code created to deliver information about the real world in real time. The processes that compose the basis to the development of this work are here exposed and characterized, namely the image binarization, the markers detection, the extraction and application of pose to virtual objects. This work results prove the importance and utility of an Augmented Reality system implantation of this nature in different areas, such as human-computer interaction, entertainment, education, medicine/psychology and industry. As a proposition for future work, improvements in the visualization and realism of virtual ambient are also presented. |
Description: | Dissertação de Mestrado em Engenharia Electrotécnica e de Computadores, Tecnologias de Informação Visuail, apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra. | URI: | https://hdl.handle.net/10316/99649 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | FCTUC Eng.Electrotécnica - Teses de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dissertacaoMTIV_BrunoPatrao.pdf | 26.83 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
115
checked on Oct 15, 2024
Download(s)
59
checked on Oct 15, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.