Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/99444
Title: Trabalhar o que se gosta: Uma aplicação dos Estilos de Aprendizagem ao Ensino da História
Other Titles: Working on something you like: An Application of Learning Styles to History Teaching
Authors: Urbano, José Miguel de Miranda
Orientador: Trindade, Sara Marisa da Graça Dias do Carmo
Keywords: Estilos de Aprendizagem; Ensino de História; Competências de Pensamento Histórico; Trabalhos de Casa; Interesses Individuais; Learning Styles; History Teaching; Historical Thinking Skills; Homework; Individual Interests
Issue Date: 25-Oct-2021
Serial title, monograph or event: Trabalhar o que se gosta: Uma aplicação dos Estilos de Aprendizagem ao Ensino da História
Place of publication or event: Agrupamento de Escolas de Anadia
Abstract: This work focuses on the assignment of homework according to the individual interests of students in the context of History Teaching and how this assignment can favor success in the discipline. The study was carried out at the Agrupamento de Escolas de Anadia in the 2020/2021 school year with a class of the 10th year of History A.In the absence of theoretical work that directly focused on the theme, having found a similar concept in Learning Styles, we explored its bibliography and how it could help to better develop the initial theme. Thus, we tried to answer the following question: “Can the application of different learning styles according to the students' interests promote the learning of History?”.Having consulted different theories and studies that related this concept with the Teaching of History, we chose the theory of Alonso, Gallego and Honey as the main reference. Through a questionnaire and an email answered by the class, we collected extensive information about the particular interests of students that allowed us to assign each student a work to be carried out in the second period that required the relationship between the contents taught in class, an historiographical text and an individual interest. To guide this task, worksheets and a guiding script marked by the chosen Learning Styles theory were delivered. Since the results relating to this theory were not significant, we carried out two complementary experiments that focused more directly on Learning Styles. In the first, we tested, by answering two questionnaires, a possible relationship between the styles imported from Honey's Learning Cycle and Historical Thinking Skills, and in the second, by assigning a small task to each student, we investigated the impact of considering these styles in performing a homework assignment.Although the data collected have revealed a capacity to stimulate the creative spirit on the part of the theory of Alonso, Gallego and Honey, the results most related to this theory are, for the most part, negative or inconclusive. On the other hand, the consideration of individual interests revealed to bring benefits in the fields of motivation, participation and encouragement of a critical spirit, being the research question raised answered affirmatively.
O presente trabalho incide sobre a atribuição de trabalhos de casa de acordo com os interesses individuais dos discentes no âmbito do Ensino de História e a forma como essa atribuição pode favorecer o sucesso na disciplina. O estudo foi desenvolvido no Agrupamento de Escolas de Anadia no ano letivo 2020/2021 com uma turma do 10º ano de História A.Na falta de trabalhos teóricos que incidissem diretamente sobre o tema, tendo encontrado nos Estilos de Aprendizagem um conceito próximo, explorámos a sua bibliografia e a forma como esta poderia ajudar a melhor desenvolver o tema inicial. Assim, procurámos responder à seguinte questão: “A aplicação de diferentes estilos de aprendizagem de acordo com o interesse dos alunos poderá promover a aprendizagem da História?”.Tendo consultado diferentes teorias e estudos que relacionavam este conceito com o Ensino da História, elegemos a teoria de Alonso, Gallego e Honey como principal referência. Através de um questionário e um e-mail respondidos pela turma, recolhemos uma vasta informação sobre os interesses particulares dos alunos que nos permitiu atribuir a cada estudante um trabalho a realizar no segundo período que exigia a relação entre os conteúdos lecionados em aula, um texto historiográfico e um interesse individual. Para orientar esta tarefa foram entregues fichas de trabalho e um guião orientador marcado pela teoria de Estilos de Aprendizagem eleita. Uma vez que os resultados que se relacionavam com essa teoria não foram significativos, levámos a cabo duas experiências complementares que incidiam mais diretamente sobre os Estilos de Aprendizagem. Na primeira testámos, através do preenchimento de dois questionários, uma possível relação entre os estilos de Ciclo de Aprendizagem de Honey e as Competências de Pensamento Histórico e, na segunda, através da atribuição de uma pequena tarefa a cada aluno, averiguámos o impacto da consideração destes estilos na realização de um trabalho de casa.Apesar de os dados recolhidos terem revelado uma capacidade de estímulo do espírito criativo por parte da teoria de Alonso, Gallego e Honey, os resultados mais relacionados com esta teoria são, na maioria, negativos ou inconclusivos. Já a consideração dos interesses individuais revelou trazer benefícios nos campos da motivação, da participação e do estímulo do espírito crítico, sendo respondida, de forma afirmativa, a questão de investigação levantada.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de História no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/99444
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
JoséUrbano_versaofinal.pdf3.48 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

163
checked on Jul 16, 2024

Download(s)

165
checked on Jul 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons