Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/99330
Title: EXPRESSÕES PLÁSTICA E DRAMÁTICA NO 1.º CICLO DO ENSINO BÁSICO: PROGRAMA DE EDUCAÇÃO ESTÉTICA E ARTÍSTICA
Other Titles: PLASTIC AND DRAMATIC EXPRESSIONS IN THE 1st CYCLE OF BASIC EDUCATION: PROGRAM OF AESTHETIC AND ARTISTIC EDUCATION
Authors: Fernandes, Catarina Isabel Oliveira
Orientador: Silva, Maria Helena Lopes Damião
Keywords: Ensino Básico; Educação Estética e Artística; Expressão Plástica; Expressão Dramática; Basic School; Aesthetic and Artistic Education; Plastic Expression; Dramatic Expression
Issue Date: 17-Dec-2021
Serial title, monograph or event: EXPRESSÕES PLÁSTICA E DRAMÁTICA NO 1.º CICLO DO ENSINO BÁSICO: PROGRAMA DE EDUCAÇÃO ESTÉTICA E ARTÍSTICA
Place of publication or event: Universidade de Coimbra
Abstract: O presente relatório de Estágio Curricular dá a conhecer o trabalho concretizado no ano letivo de 2020/2021, de forma a obter o grau de Mestre em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra.O título – Expressões Plástica e Dramática no 1.º Ciclo do Ensino Básico: Programa de Educação Estética e Artística – indica o foco: concretização, em contexto escolar, de duas expressões artísticas constantes no currículo escolar, com base num programa estruturado.Este relatório é composto por duas partes: Enquadramento, onde se apresentam as linhas programáticas para a área e se fazem algumas considerações de ordem teórica; e Intervenção em contexto escolar, onde se apresentam as atividades pedagógicas desenvolvidas num Agrupamento de Escolas da Região Centro do país, que envolveram duas escolas e dez turmas dos primeiros quatro anos de escolaridade. Tais atividades encontram justificações no facto da área das Expressões Artísticas, não obstante, a imposição de tempos letivos por parte do Ministério da Educação e a sua recente determinação de as tornar objeto de avaliação, continuarem a ter um lugar pouco significativo no processo de ensino-aprendizagem. A priorização de outras áreas disciplinares e a fraca formação de professores para lecionar as Expressões poderão justificar esta situação. Assim, é bastante pertinente a colaboração entre os professores do ciclo de escolaridade referido anteriormente e o profissional de Ciências da Educação, na condição de este ter preparação dentro desta área curricular, prestando suporte tanto na planificação, como na ação como, ainda, na avaliação.Este trabalho de colaboração, restrito às Expressões Plástica e Dramática, tem sidodesenvolvido, em continuidade, em diversas escolas da cidade de Coimbra, com supervisão de especialistas. O trabalho de Estágio Curricular que se descreve neste Relatório éenquadrado nesse contexto de comunicação entre escolas públicas e universidade.É ainda importante referir o facto do PEEA (Programa da Educação Estética e Artística) ter sido substituído pelo Programa Nacional das Artes, pelo Ministério da Educação, algo que vai ser discutido no enquadramento do relatório
This report of Curricular Internship makes known the work carried out in the academic year 2020/2021 for the acquisition of the Master's degree in Educational Sciences by the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Coimbra.The title – Articulation of Plastic and Dramatic Expressions in the 1st Cycle of Basic Education: Aesthetic and Artistic Education Program – indicates the focus of this work: the realization, in the school context, of two artistic expressions contained in the curriculum, based on a structured program.This report is composed of two parts: Framework, where the programmatic lines for the area are presented and some theoretical considerations are made; and Intervention in a school context, where the pedagogical activities developed in a Grouping of Schools of the Central Region are presented involving two schools and ten classes from the first four years of schooling.These activities find justifications in the fact that the area of Artistic Expressions, however, the imposition of school time by the Ministry of Education and its recent determination to make them the subject of national evaluation continue to have a little significant place in the teaching-learning process. The prioritization of other disciplinary areas and the poor training of teachers to teach the Expressions may justify this situation. There fore, it is quite pertinent the collaboration between the teachers of the schooling cycle mentioned above and the professional of Education Sciences, on condition that them havepreparation within this curricular area, providing support both in planning, in action and also in the evaluation.This collaborative work, restricted to plastic and dramatic expressions, has been developed, in continuity, in several schools in the city of Coimbra, with the supervision of specialists. The curricular internship work described in this Report is framed in this context of communication between public schools and university.It is also important to mention the fact that the PEEA (Aesthetic and Artistic Education Program) has been replaced by the National Arts Program by the Ministry of Education, something that will be discussed within the framework of the report.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ciências da Educação apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: https://hdl.handle.net/10316/99330
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
FPCEUC - Teses de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Relatório de Estágio em CE. Catarina Fernandes.pdf2.44 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

40
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

129
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons