Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/99282
Title: Formação pedagógica de professores: formação inicial e contínua na ligação entre a Universidade e as entidades formadoras
Other Titles: Pedagogical training for teachers: initial and continuing training in the connection between the University and training entities
Authors: Ventura, Ana Catarina Pinto
Orientador: Silva, Maria Helena Lopes Damião
Keywords: Formação de professores; Formação pedagógica de professores; Formação inicial; Formação contínua; Teacher training; Pedagogical training for teachers; Initial training; Continuing training
Issue Date: 17-Dec-2021
Serial title, monograph or event: Formação pedagógica de professores: formação inicial e contínua na ligação entre a Universidade e as entidades formadoras
Place of publication or event: Nova Ágora - Centro de Formação de Associação de Escolas (Nova Ágora - CFAE) / Universidade de Coimbra
Abstract: With the title "Pedagogical training for teachers: initial and continuing training in the connection between the University and training entities", this document has as its main purpose to present the work developed in the academ-ic year of 2020/2021, as part of the Internship of the Master in Educational Sciences, at the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Coimbra. In order to bring students closer to the real work context, the internship activities focused mainly on two contexts: at the University of Coimbra, with students from the Masters in Teaching; and at Nova Ágora – Training Center of Association of Schools (Nova Ágora – CFAE), with teachers with already exten-sive professional careers. For a better understanding of our intervention, the body of the report is divided into two parts: the Framework, where through a literature review, we integrate the normative-legal context and the theoretical context of teacher education in Portugal, in which we address access to the teaching profession, the role of the teacher and the paradigms of teaching; and the Activities, where we characterize each of the internship contexts and describe the activities that were developed. With the end of this internship, we recognize that, by contacting different audiences, contexts and modalities, we deepened our knowledge and expanded analysis and intervention skills in the area of teacher training, essential for the performance of the professional activity of the specialist in Educational Sciences.
Com o título "Formação pedagógica de professores: formação inicial e contínua na ligação entre a Universidade e as entidades formadoras", este documento tem como principal desígnio apresentar o trabalho desenvolvido no ano letivo de 2020/2021, no âmbito do Estágio do Mestrado em Ciências da Educação, na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Visando aproximar os estudantes do contexto real de trabalho, as atividades de estágio incidiram, sobretudo, em dois contextos: na Universidade de Coimbra, com estudantes do Mestrado em Ensino; e no Nova Ágora – Centro de Formação de Associação de Escolas (Nova Ágora – CFAE), com docentes com percursos profissionais já extensos. Para uma melhor compreensão da nossa intervenção, o corpo do relatório é segmentado em duas partes: o Enquadramento, onde, através de uma revisão da literatura, integramos o contexto normativo-legal e o contexto teórico da formação de professores em Portugal, nos quais abordamos o acesso à profissão docente, o papel do professor e os paradigmas de ensino; e as Atividades, onde caracterizamos cada um dos contextos de estágio e descrevemos as atividades neles desenvolvidas. Com o término deste estágio, reconhecemos que, ao contactarmos com diferentes públicos, contextos e modalidades, aprofundámos conhecimentos e ampliámos competências de análise e intervenção na área da formação de professores, essenciais para o desempenho da atividade profissional de um especialista em Ciências da Educação.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ciências da Educação apresentado à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: http://hdl.handle.net/10316/99282
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Relatório de Estágio em CE. Ana Catarina Ventura.pdf1.4 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

9
checked on Aug 12, 2022

Download(s)

6
checked on Aug 12, 2022

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons