Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/98937
Title: City Branding – a detailed study of the phenomenon of city branding and a developed case study for a chosen Portuguese city
Authors: Valejo, Rita
Orientador: Hardman, Paul David
Cruz, Tiago José dos Santos Martins da
Keywords: marca; logótipo; identidade visual; cidade; comunicação; City Branding; flexível; generativo; brand; logo; visual identity; city; communication; City Branding; flexible; generative
Issue Date: Sep-2016
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Nos dias de hoje as cidades vivem num ambiente altamente competitivo entre si pelos mais diversos fatores. É aqui que o design assume um papel fundamental ao aliar-se a estratégias de City Branding. Conse-quentemente, esta dissertação tem como foco a construção de uma nova identidade visual dinâmica e flexível para uma cidade portuguesa à escolha, a cidade de Viseu, com o intuito de promover o seu turismo e qualidade de vida, unindo o branding das cidades e o design num só e pretendendo ilustrar como, através de uma marca, se consegue afirmar a identidade de uma cidade. Nesse sentido, é fulcral compreender um conjunto de conceitos relaci-onados com o tema, bem como o significado de marca, a sua aplicação em diferentes cidades e países e a importância de estratégias de City Branding. Inclusive a influência da heráldica em todo o processo é uma temática que importa explorar, pois está na base dos símbolos das cidades e, ainda, o modo como as identidades evoluíram, isto é, como estas identidades, outrora estáticas e inertes, se transformaram em autênticos sistemas vivos, dinâmicos, flexíveis e como essa trans-formação veio modificar e beneficiar todo o panorama atual do City Branding e do design que, unidos, procuram alcançar um objetivo comum.
Nowadays, cities live in a highly competitive environment with each other by various factors. This is where design plays a key role in allying itself with City Branding strategies. Consequently, this dissertation focuses on the construction of a new visual dynamic and flexible identity for a chosen portuguese city, the city of Viseu, in order to promote their tourism and quality of life, unifying citie’s branding and design in one and intending to illustrate how it is possible to claim the identity of a city through a brand. Therefore, it is crucial to understand a set of concepts related to the topic as well as the meaning of brand, its application in different cities and countries and the importance of City Branding strategies. The influence of heraldry in the whole process is also an issue that should be explored because it is the basis of the symbols of the cities, and also how the identities evolved, ie how these identities, once inert and static, became authentic living systems, dynamic, flexible and how this transformation came to modify and benefit the whole current panorama of City Branding and design, which together, seek to achieve a common goal.
Description: Dissertação de Mestrado em Design e Multimédia apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra.
URI: https://hdl.handle.net/10316/98937
Rights: embargoedAccess
Appears in Collections:FCTUC Eng.Informática - Teses de Mestrado

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