Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/98206
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dc.contributor.advisorCardoso, Jorge Carlos dos Santos-
dc.contributor.authorSantiago, Francisco Ferreira-
dc.date.accessioned2022-02-02T23:08:57Z-
dc.date.available2022-02-02T23:08:57Z-
dc.date.issued2021-09-14-
dc.date.submitted2022-02-02-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/98206-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Engenharia Informática apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia-
dc.description.abstractThe interaction in virtual reality (VR) systems is, in general, performed by standardcontrollers (hand-held controllers). However, considering other forms of input becomesimportant to study alternative solutions in situations where standard controllers cannotbe used or simply because it is intended to offer a different experience to the user, such asusing the feet as a mean for interaction in VR.Thus, we sought to carry out a study on the foot, exploring the movements it canperform and the various interactions that are already developed in the extant literature.In this sense, this work intends to develop and evaluate the implementation of a librarycapable of using the feet as a form of interaction with VR.To achieve this goal, a project was developed in Unity framework using the headsetand tracker, both HTC VIVE (Generation. 1), which has the function of using the footfor navigation through a menu system.System evaluation tests revealed that it is relatively easy to be implemented by otherprogrammers. In terms of functionalities of use, the system proved to be user-friendly, notoverloading users.This work makes it possible to use the foot as the main mode of interaction for na-vigation in virtual environments, thus freeing the hands for other types of interactions.It also allows the use of feet as a way of interacting with different types of menus, suchas selecting commands for media playback (play, pause, stop, forward, among others) ormanipulating objects and their properties.eng
dc.description.abstractA interacção em sistemas de realidade virtual (RV) é, no geral, realizada por controladoresstandard (controladores de mão). No entanto, considerar outras formas de inputtorna-se importante para estudar soluções alternativas em situações nas quais os controladoresstandard não podem ser usados ou simplesmente porque se pretende oferecer umaexperiência diferente ao utilizador, como por exemplo, o uso dos pés para interacção emRV.Assim, procurou-se realizar um estudo sobre o pé, explorando os movimentos queeste pode realizar e as várias interacções já desenvolvidas na literatura. Neste sentido, opresente trabalho pretende desenvolver e avaliar a implementação de uma biblioteca capazde utilizar os pés como forma de interacção com RV.Para atingir este fim, foi desenvolvido um projecto em Unity recorrendo ao headsete tracker, ambos HTC VIVE (Gen. 1), que tem como função a utilização do pé paranavegação através de um sistema de menus.Os testes de avaliação do sistema revelaram que este é de fácil implementação porparte de programadores. Ao nível das funcionalidades de utilização o sistema revelou-seser user-friendly, não sobrecarregando em demasia os utilizadores.Este trabalho torna possível a utilização do pé como principal modo de interacção paranavegação em ambientes virtuais, libertando assim as mãos para outro tipo de interacções.Permite também a utilização dos pés como forma de interacção com diversos tipos demenus como, por exemplo, a selecção de comandos para reprodução de multimédia (play,pause, stop, forward, entre outros) ou a manipulação de objectos e das suas propriedades.por
dc.language.isopor-
dc.rightsopenAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectInteracção humano-computadorpor
dc.subjectRealidade Virtualpor
dc.subjectInteracção com péspor
dc.subjectFoot trackingpor
dc.subjectFoot inputpor
dc.subjectHuman-Computer Interactioneng
dc.subjectVirtual Realityeng
dc.subjectFoot interactioneng
dc.subjectFoot trackingeng
dc.subjectFoot inputeng
dc.titleOs Pés Não Servem Só Para Andar: Interacção com os Pés em Realidade Virtual 360°por
dc.title.alternativeFeet Are Not Just for Walking: Feet Interaction in Virtual Reality 360ºeng
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationDEI- FCTUC-
degois.publication.titleOs Pés Não Servem Só Para Andar: Interacção com os Pés em Realidade Virtual 360°por
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid202921174-
thesis.degree.disciplineInformática-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado em Engenharia Informática-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Ciências e Tecnologia - Departamento de Engenharia Informática-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorSantiago, Francisco Ferreira::0000-0002-0107-7830-
uc.degree.classification16-
uc.degree.presidentejuriOliveira, Hugo Ricardo Gonçalo-
uc.degree.elementojuriCardoso, Jorge Carlos dos Santos-
uc.degree.elementojuriSilva, Paula Alexandra Gomes da-
uc.contributor.advisorCardoso, Jorge Carlos dos Santos::0000-0002-0196-2821-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1pt-
item.openairetypemasterThesis-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.fulltextCom Texto completo-
crisitem.advisor.researchunitCISUC - Centre for Informatics and Systems of the University of Coimbra-
crisitem.advisor.parentresearchunitFaculty of Sciences and Technology-
crisitem.advisor.orcid0000-0002-0196-2821-
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
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