Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/98011
Title: CodeInsights
Other Titles: CodeInsights
Authors: Guerreiro, Duarte André Teresa
Orientador: Mendes, António José Nunes
Keywords: Educação em Programação; Ferramenta de Monitorização; Visualização; Partilha de Código; Programming Education; Monitoring Tool; Visualization; Code Sharing
Issue Date: 3-Nov-2021
Serial title, monograph or event: CodeInsights
Place of publication or event: DEI- FCTUC
Abstract: Devido à nossa grande dependência com a tecnologia, Engenharia Informática é cada vez mais um curso com grande procura. Este tipo de cursos tem vindo a apresentar um alarmante número de desistências e por isso várias investigações sobre a sua origem foram realizadas. A forte ligação entre professor e estudante é um fator determinante no sucesso dos estudantes. Porém visto que o número de alunos em cada sala de aula é cada vez maior, o trabalho de supervisionar os alunos torna-se mais difícil. A programação encontra-se também na origem das várias dificuldades dos alunos. Os alunos conseguem facilmente aprender as estruturas básicas de programação, mas apresentam uma maior dificuldade ao juntar essas peças para resolver os exercícios/problemas de programação. Esta habilidade de resolver problemas leva anos a ser masterizada, tempo que alguns alunos podem não ter. O CodeInsights é uma das vastas ferramentas que foi desenvolvida para apoiar os professores a monitorizar os seus alunos. Esta ferramenta é capaz de capturar cópias do código dos alunos em tempo real, e produzir imediatamente uma série de gráficos que ajudam o professor a identificar problemas entre os seus alunos. Como a maioria do software, existem sempre melhorias a serem realizadas e novas funcionalidades a serem implementadas. Foi este então este o objetivo desta dissertação, melhorar o sistema com base numa série de sugestões feitas pelos utilizadores do CodeInsights. As principais funcionalidades analisadas, concebidas e implementadas foram: 1) Um sistema de chat para facilitar a comunicação entre os professores e os seus alunos 2) Um mecanismo de code sharing para que os professores possam demonstrar aos seus alunos maneira de resolver exercícios 3) Uma camada de segurança para bloquear o acesso que código dos alunos tem sobre o sistema. No geral todos os principais objetivos deste projeto foram conseguidos e em breve forneceremos a versão melhorada do sistema aos novos utilizadores CodeInsights.
Due to the world’s growing dependence on technology, Computer Science has become a highly sought after path for new college students. These types of courses present an alarming high drop rate, and for a long time the origin of the students’ success/failure has been investigated. The teachers’ close supervision has been identified as a significant element in students’ success. However, as the number of students increases, classrooms get increasingly larger, making it more difficult for teachers to keep track of the entire class’s progress and issues. Programming, which is the foundation for Computer Science, has also been identified as a challenge for students. Students can quickly learn the basic building blocks of programming, but often struggle when asked to arrange them together in the correct way to solve an assignment. This problem-solving skill is acquired by extensive practice, which can take years. Time some students might not have, and consequently drop out of the course .CodeInsights is one of several tools that have been developed to help with the difficulties of teaching and learning programming. This real-time monitoring tool is capable of capturing real-time copies of the students code. The snapshots are processed, and a series of visualizations and aggregated data is made immediately available for teachers. Like any other piece of software, CodeInsights is in an neverstoping cycle of improvements. Many instructors who use the system have provided a wide array of suggestions for a future version of this tool. So the aim of this thesis was to improve CodeInsights based on this feedback, by providing a set of features to better facilitate the teaching process. The major features analysed, designed and implemented were: 1) A chatting system to facilitate the communication between teachers and their pupils 2) A sharing code component for teachers to better address students error 3) A security layer to block the access of the student’s code. In the end, all the main objectives of this dissertation were achieved and soon the improved version of the system will be available to the new users of CodeInsights.
Description: Dissertação de Mestrado em Engenharia Informática apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: http://hdl.handle.net/10316/98011
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Dissertation-70.pdf4.35 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

4
checked on Aug 5, 2022

Download(s)

21
checked on Aug 5, 2022

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons