Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/97822
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dc.contributor.advisorFigueiredo, Inês Jorge de-
dc.contributor.advisorSilva, Inês Rosendo Carvalho e-
dc.contributor.authorPaulo, Gabriela Maria Costeira-
dc.date.accessioned2022-01-28T23:04:37Z-
dc.date.available2022-01-28T23:04:37Z-
dc.date.issued2020-03-20-
dc.date.submitted2022-01-28-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/97822-
dc.descriptionTrabalho Final do Mestrado Integrado em Medicina apresentado à Faculdade de Medicina-
dc.description.abstractIntrodução: A Multimorbilidade (MM) é uma realidade extremamente prevalente, nomeadamente a nível dos Cuidados de Saúde Primários (CSP) que terá consequências não só a nível da qualidade de vida do doente, mas em termos de organização e gestão dos cuidados de saúde, nomeadamente no tempo de consulta. O Tempo de Consulta depende de fatores relativos ao doente, ao tipo de consulta e ao número e tipo de problemas. A Satisfação não resulta diretamente do tempo de consulta, mas sim da prestação de cuidados centrados no doente.Objetivos: Comparar a duração da consulta entre utentes com MM e utentes sem MM nos CSP da região Centro. Determinar fatores associados ao tempo de consulta nos CSP. Identificar os problemas crónicos mais comuns dos utentes na amostra e compreender a sua influência no tempo de consulta nos CSP. Avaliar a satisfação dos utentes com a consulta, relacionado com o tempo de consulta.Materiais e métodos: Estudo transversal conduzido em 13 centros de saúde durante os meses de Outubro e Novembro de 2019. Critérios de inclusão: consultas médicas presenciais em utentes com mais de 18 anos, não grávidas. Os dados foram recolhidos a partir da aplicação de questionários aos utentes e médicos. As variáveis medidas foram sexo, idade, nível de instrução, fonte de rendimento, agregado familiar, escala de Barthel, satisfação, tipo de consulta, tempo de consulta, número de consultas anteriores no último ano, número de idas ao serviço de urgências no último ano, número de medicamentos habituais, número de códigos ICPC2 dos problemas na lista de problemas ativos. Registámos os dados em Excel e realizámos análise descrita e inferencial dos mesmos no SPSS, tendo sido utilizado o Teste de Mann-Whitney e teste de correlação de Spearman.Resultados: 315 utentes participaram neste estudo. Doentes com MM tenderam a ter consultas mais longas. A duração da consulta relacionou-se com um menor número de consultas prévias (p=0,043 e ρ=-0,114), maior número de medicamentos habituais (p=0,002 e ρ=0,177) e antecedentes de perturbação do sono (p=0,031). Maior tempo de consulta correlacionou-se também com a satisfação pela realização de exame físico (p=0,047 and ρ=-0,115) e pela explicação dos pedidos de métodos complementares de diagnóstico (p=0,004 e ρ=-0,167).Conclusão: Existe uma tendência para doentes com MM terem tempo maiores de consulta. As principais limitações deste trabalho foram o tamanho reduzido da amostra e eventuais erros de codificação dos problemas de saúde.por
dc.description.abstractIntroduction: Multimorbility (MM) is an extremely prevalent reality, especially in Primary Care, which has several consequences, not only in patient's quality of life, but also in health care organization and management, namely in the consultation time. Consultation time depends on factors related to the patient, to the type of consultation and to the number and type of problems. Satisfaction does not result directly from the consultation time, but also from patient-centered care.Objectives: To compare the consultation time of MM primary care patients versus primary care patients without MM in Portugal Centre Region. To determine factors associated with consultation length in Primary Care. To identify the most common chronic problems of the patients in the sample and understand their influence in the consultation time in general/family practice. To evaluate patient satisfaction regarding the physician appointment, relating it to its length.Material and Methods: Cross sectional study conducted in 13 General Practice units between October and November 2019. Inclusion criteria: patients aged 18 years old or older, attending face-to-face medical appointments in primary care. Data was collected from questionnaires delivered to patients and also to their doctors. The variables evaluated were: gender, age, level of education, monthly income, Barthel Index, satisfaction, type of consultation, number of previous face-to-face medical appointments in the last year, number of Emergency Room admissions, number of regular medications, number of International Classification of Primary Care, new edition (ICPC2) codes registered on the list of active problems. We inserted data in Excel and performed descriptive and inferential analysis, having used Mann-Whitney Test and Spearman Correlation test.Results: 315 patients participated in this study. Patients with MM tended to have longer consultations. Longer appointments were related to fewer previous consultations (p=0,043 and ρ=-0,114), more number of regular medications (p=0,002 and ρ=0,177) and having sleep disturbance (p=0,031). Longer consultations were also linked to patient’s satisfaction with physical examination performed (p=0,047 and ρ=-0,115) and being informed of the reasons for being prescribed exams/analysis (p=0,004 and ρ=-0,167).Conclusion: There is a tendency for patients with MM criteria to have longer consultations. Main limitations of this study were the reduced sample size and errors in medical consultation coding of health problems.eng
dc.language.isoeng-
dc.rightsopenAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectMultimorbilidadepor
dc.subjectConsultapor
dc.subjectCuidados de Saúde Primáriospor
dc.subjectSatisfaçãopor
dc.subjectEstudo transversalpor
dc.subjectMultimorbidityeng
dc.subjectConsultationeng
dc.subjectPrimary Careeng
dc.subjectSatisfactioneng
dc.subjectCross-sectional studyeng
dc.titleMultimorbidity, Consultation Time and Satisfaction with the consultationeng
dc.title.alternativeMultimorbilidade, Tempo de Consulta e Satisfação com os Cuidados de Saúdepor
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationCoimbra-
degois.publication.titleMultimorbidity, Consultation Time and Satisfaction with the consultationeng
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid202711668-
thesis.degree.disciplineMedicina-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado Integrado em Medicina-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Medicina-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorPaulo, Gabriela Maria Costeira::0000-0002-8932-8621-
uc.degree.classification19-
uc.degree.presidentejuriSantiago, Luiz Miguel de Mendonça Soares-
uc.degree.elementojuriFerreira, António Miguel da Cruz-
uc.degree.elementojuriSilva, Inês Rosendo Carvalho e-
uc.contributor.advisorFigueiredo, Inês Jorge de::0000-0001-5136-0952-
uc.contributor.advisorSilva, Inês Rosendo Carvalho e::0000-0001-8838-6021-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1en-
item.openairetypemasterThesis-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.fulltextCom Texto completo-
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