Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/97797
Title: Uso Problemático da Internet e Desempenho Académico em Estudantes Universitários. O Papel da Qualidade do Sono e da Perturbação Psicológica
Other Titles: Problematic Internet Use and Academic Performance in University Students. The Role of Quality of Sleep and Psychological Perturbance
Authors: Rocha, Álvaro Filipe Baptista
Orientador: Santos, António João Ferreira de Macedo e
Soares, Maria João de Castro
Keywords: Uso Problemático da Internet; Desempenho Académico; Estudantes Universitários; Saúde Mental; Sono; Problematic Internet Use; Academic Performance; University Students; Mental Health; Sleep
Issue Date: 19-Mar-2020
Project: info:eu-repo/grantAgreement/FCT/5876/147382/PT 
Serial title, monograph or event: Uso Problemático da Internet e Desempenho Académico em Estudantes Universitários. O Papel da Qualidade do Sono e da Perturbação Psicológica
Place of publication or event: Instituto de Psicologia Médica, Faculdade de Medicina, Universidade de Coimbra
Abstract: Introduction: The internet is a useful tool. However, its problematic use (PIU) may have negative outcomes, including impairment of academic performance, sleep and mental health problems.Objectives: To study the correlates of academic performance and the relationship between problematic internet use (PIU) and academic performance, accounting for the mediation effect from sleep quality and psychological disorder.Methods: 474 higher education students (79.1% women), answered questions that evaluate internet use patterns and academic performance, the Generalized Problematic Internet Use Scale 2 (GPIUS2), the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) and the Basic Scale on Insomnia and Quality of Sleep (BASIQS).Results: 71.1% of the students began using the internet between the ages of 10 and 13 and 99.8% reported current daily use of 4.92±3.35 (mean±SD) hours. 34.1% reported poor control over the hours they usually spent online. 47.3% reported internet’s interference with academic performance (Interf_Rendimento) The variables Interf_Rendimento e Des_Acad correlated significant and negatively with each other. Des_Acad correlated significant and negatively with EUGPI2_CN (Consequências Negativas, or negative outcomes), EADS_Depressão and with quality of sleep (BASIQS_F1; BASIQS_T). Interf_Rendimento presented with significantly positive correlations with GIUPS2 and DASS’ total and dimensions and had no significant correlation with quality of sleep. Groups analysis found that the smaller the control over how many hours are spent online, the poorer the academic performance and the greater the interference with academic performance. Mediation analysis showed direct significant effects (c’) from EUGPI2_CN on academic performance and from all GIUPS2’s variables on perception of online activity’s interference with academic performance. Moreover, they allowed for the finding that preference for online social interactions and the use of internet for humor regulation have an impact on psychological disorder, which then reflects on the greater interference with academic performance.Discussion: PIU has an impact on the decrease of academic performance and on the perception that there is interference on academic performance by online activity. PIU is associated to an increase in psychological disorder, that has a mediator role on the relationship between PIU (preference for online social interactions; use of online activity to regulate mood) and online activity’s interference with academic performance.Conclusion: Preventive educative and therapeutic strategies should be implemented in order to prevent or resolve the negative consequences associated with PIU.
Introdução: A internet é uma ferramenta útil. Contudo, o seu uso problemático (UPI) pode ter consequências negativas, nomeadamente no desempenho académico, qualidade do sono e saúde mental.Objetivos: Estudar os correlatos do desempenho académico e a relação do UPI com o mesmo, tendo em conta o papel mediador da qualidade do sono e da perturbação psicológica.Métodos: 474 estudantes do ensino superior (79.1% mulheres) preencheram questões para avaliar os padrões de uso da internet e o desempenho académico, a Escala do Uso Generalizado Problemático da Internet 2 (EUGPI2), a Escala de Depressão, Ansiedade e Stresse (EADS-21) e a Basic Scale on Insomnia and Quality of Sleep (BASIQS).Resultados: 71.1% dos estudantes começaram a utilizar a internet entre os 10 e os 13 anos e 99.8% referiram uma utilização diária de 4.92±3.35 (média±DP) horas. 34.1% referiu pouco controlo das horas despendidas online. 47.3% referiu interferência da internet no rendimento académico (Interf_Rendimento). As variáveis Interf_Rendimento e Desempenho Académico (Des_Acad) correlacionaram-se significativa e negativamente entre si. O Des_Acad correlacionou-se negativa e significativamente com EUGPI2_CN (Consequências Negativas), EADS_Depressão e com a qualidade do sono (BASIQS_F1; BASIQS_T). A Interf_Rendimento apresentou correlações significativas positivas com o total e dimensões da EUGPI2 e da EADS-21 e não se correlacionou significativamente com a qualidade do sono. A análise de grupos permitiu constatar que quanto menor era o controlo no uso da internet, pior era o desempenho académico e maior a interferência no rendimento académico. As análises de mediação evidenciaram efeitos diretos significativos (c’) da EUGPI2_CN no desempenho académico e de todas as variáveis EUGPI2 na perceção da interferência da atividade online no desempenho académico. Permitiu ainda constatar que a preferência pelas interações sociais online e o uso da atividade online para a regulação do humor têm impacto no aumento da perturbação psicológica, o que se reflete na perceção de maior interferência da atividade online no rendimento académico.Discussão: UPI tem impacto na diminuição do desempenho académico e na perceção de que há interferência da atividade online no rendimento académico. O UPI está associado ao aumento da perturbação psicológica, que tem um papel mediador na relação do UPI (preferência pelas interações sociais online; uso da atividade online para a regulação do humor) com a interferência da atividade online no rendimento académico. Conclusão: Devem ser implementadas estratégias educativas preventivas e terapêuticas, de forma a prevenir ou resolver as consequências negativas decorrentes do UPI.
Description: Trabalho Final do Mestrado Integrado em Medicina apresentado à Faculdade de Medicina
URI: https://hdl.handle.net/10316/97797
Rights: embargoedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat Login
Trabalho Final MIM - Álvaro Rocha.pdf1.2 MBAdobe PDFEmbargo Access    Request a copy
Show full item record

Page view(s)

96
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

7
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons