Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/97748
Title: Headache service quality: evaluation of quality indicators in primary health-care units
Other Titles: QUALIDADE DE CUIDADOS PRESTADOS NA CEFALEIA: AVALIAÇÃO DE INDICADORES DE QUALIDADE EM CUIDADOS DE SAÚDE PRIMÁRIOS
Authors: Oliveira, Eduardo João Fernandes de
Orientador: Palavra, Filipe Manuel Farto
Silva, Inês Rosendo Carvalho e
Keywords: Cefaleia; Indicadores de Qualidade; Cuidados primários de saúde; Portugal; Headache; Quality Indicators; Primary healthcare; Portugal
Issue Date: 14-Jul-2020
Serial title, monograph or event: HEADACHE SERVICE QUALITY: EVALUATION OF QUALITY INDICATORS IN PRIMARY HEALTH-CARE UNITS
Place of publication or event: Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra
Abstract: Introdução: A avaliação da qualidade da assistência clínica a doentes com cefaleia tem constituído um importante vector de intervenção por parte da Organização Mundial de Saúde, através da campanha mundial Lifting The Burden (LTB), em articulação com a European Headache Federation (EHF). Este estudo inscreve-se num projeto colaborativo com estas entidades e o seu objetivo foi a avaliação da implementação de indicadores de qualidade no tratamento da cefaleia em 15 diferentes unidades de cuidados de saúde primários, na região centro de Portugal.Métodos: Os indicadores de qualidade foram avaliados através da utilização de questionários já desenvolvidos em estudos prévios pela LTB e EHF. Em cada centro, foram inquiridos todos os funcionários (médicos, coordenador do centro, técnicos administrativos e outros profissionais de saúde) e 10 utentes seguidos por queixas de cefaleia. Foram também analisados e auditados registos clínicos selecionados aleatoriamente de 10 outros utentes de cada unidade, acompanhados em consulta por queixas de cefaleia.Resultados: Os questionários utilizados revelaram-se facilmente aplicáveis neste contexto, contudo os inquéritos de profissionais de saúde permitiram obter resultados ambíguos nalgumas situações. Os resultados mais discutíveis sugeriram que a maioria dos registos clínicos careciam de informação essencial (nomeadamente o perfil temporal da cefaleia ou um diagnóstico definitivo baseado na Classificação Internacional de Cefaleias) e que ferramentas como diários de cefaleias e instrumentos para avaliar incapacidade e resultados do tratamento na cefaleia não eram utilizados por rotina. Algumas unidades também reportaram não incluírem terapêuticas de intervenção psicológica nos planos de tratamento e não possuírem protocolos para reportar efeitos adversos do tratamento. Os achados mais positivos deste estudo foram a prática de um acompanhamento de rotina nos indivíduos com cefaleias, a igualdade de acesso a cuidados de saúde nestas unidades e a satisfação geral manifestada pelos utentes, relativamente ao seu tratamento.Conclusão: Este estudo mostrou que os indicadores de qualidade promovidos pela LTB e EHF têm utilidade na avaliação da assistência clínica aos doentes com cefaleia, nas unidades de cuidados de saúde primários. Os indicadores demonstraram tendências comuns entre unidades e lacunas que poderão servir de guia para melhorar a sua qualidade, em intervenções futuras.
Introduction: The evaluation of quality of clinical care for patients with headache has been an important vector for intervention by the World Health Organization, through the worldwide Lifting The Burden (LTB) campaign, in conjunction with the European Headache Federation (EHF). This study is part of a collaborative project with these entities and its objective was to evaluate the implementation of quality indicators in the treatment of headache in 15 different primary health care units, in the central region of Portugal.Methods: In the data collection process, questionnaires already developed in previous studies by LTB and EHF were used, containing the quality indicators to be evaluated. In each centre, all employees (doctors, centre coordinator, administrative technicians and other health professionals) and 10 patients followed by complaints of headache were interviewed. Clinical records were also analysed and audited, selected at random from 10 other patients of each unit, followed up in consultation for complaints of headache.Results: The questionnaires used proved to be easily applicable in this context, however the surveys of health professionals allowed to obtain ambiguous results in some situations. The most debatable results suggested that most clinical records lacked essential information (namely the headache temporal profile or a definitive diagnosis based on the International Headache Classification) and that tools such as headache diaries and instruments to assess disability and treatment outcomes in headache were not routinely used. Some units also reported that they did not include psychological intervention therapies in treatment plans and did not have protocols to report adverse effects of treatment. The most positive findings of this study were the practice of routine monitoring in individuals with headache, equal access to health care in these units and the general satisfaction expressed by users, regarding their treatment.Conclusion: This study showed that the quality indicators promoted by LTB and EHF are useful in the evaluation of clinical care for patients with headache, in primary health care units. The indicators showed common trends between units and gaps that could serve as a guide to improve their quality, in future interventions.
Description: Trabalho Final do Mestrado Integrado em Medicina apresentado à Faculdade de Medicina
URI: https://hdl.handle.net/10316/97748
Rights: embargoedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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