Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/97436
Title: Relatório de Estágio Pedagógico desenvolvido na Escola Secundária da Lousã junto da Turma do 9ºE no Ano Letivo 2020/2021
Other Titles: Pedagogical Internship Report developed at the Secondary School of Lousã with class of 9E in the academic year of 2020/2021
Authors: Paiva, Daniel Filipe Correia de
Orientador: Martins, Raul Agostinho Simões
Keywords: Educação Física; Intervenção Pedagógica; Análise Reflexiva; Motivação; Confinamento; Physical Education; Pedagogical Intervention; Reflective Analysis; Motivation; Lookdown
Issue Date: 6-Jul-2021
Serial title, monograph or event: Relatório de Estágio Pedagógico desenvolvido na Escola Secundária da Lousã junto da Turma do 9ºE no Ano Letivo 2020/2021
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: This Practicum Report is part of Teacher Training course unit, from the 2nd year of the Master in Teaching of Physical Education in Basic and Secondary School, from the Faculty of Sport Sciences and Physical Education at the University of Coimbra. This document is the result of the professional experience, developed over the Supervised Practicum, held at the Secondary School of Lousã (SSL), in the academic year of 2020/2021, with class C of the ninth grade.The Teacher Training represented the most important point of our academic path. It is at this moment that we go from being students to being teachers and putting into practice all the skills and experiences that we have develop along our academic path.The Teacher Training was developed in several areas, thus justifying the division of this document into three chapters. The first chapter is named contextualization of the practice developed, where we seek to characterize the environment where the Teacher Training was developed. This moment of contextualization allows a better understanding of the analyzes and reflections in the second chapter. In this chapter, the reflective analysis on pedagogical practice, we carry out a reflection about all the didactic practices and areas of intervention, detailing all the work developed, such as school management activities, developed projects and the conceptualization of operationalized methodologies to assess, plan and teach. We also reflected on our practice about Distance Learning and all the methods and strategies used. We extended it to dilemmatic aspects that enriched our reflections and pedagogical practices and the moral values that accompanied our procedures, in the construction of our professional teaching identity.In the last chapter, it was the deepening of the Scientific Problem, which was dedicated to the investigation of the motivations of SSL students on the practice of physical activity, comparing the results obtained before and after the lockdown period, between different maturational states and between different study cycles and gender.
O presente Relatório de Estágio Pedagógico surge no âmbito da unidade curricular Relatório de Estágio, do 2º ano do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra. Este documento reúne e reflete sobre as experiências profissionais desenvolvidas ao longo do Estágio Pedagógico (EP) realizado na Escola Secundária da Lousã (ESL), no ano letivo de 2020/2021, com a turma E do nono ano de escolaridade.O EP representou o ponto mais importante do nosso percurso académico. É nesse momento que passamos de alunos a professores e colocamos em prática todas as competências e experiências que adquirimos ao longo do nosso percurso académico.O EP desenvolveu-se em várias áreas justificando, desta forma, a estruturação do presente documento em três capítulos. No primeiro capítulo, denominado por contextualização da prática desenvolvida, procuramos caraterizar o ecossistema em que se desenvolveu o EP. Este momento de contextualização permite perceber melhor as análises e reflexões do capítulo seguinte. No segundo capítulo, é efetuada uma análise reflexiva sobre a prática pedagógica, procurando refletir-se sobre todas as práticas didáticas e áreas de intervenção, detalhando todo o trabalho desenvolvido, tanto nas atividades de gestão escolar, projetos desenvolvidos, entre outros, como na conceptualização das metodologias operacionalizadas para avaliar, planear e ensinar. Criámos ainda um ponto de reflexão sobre a nossa prática relativamente o Ensino à Distância (E@D) e todas as medidas e estratégias utilizadas. Alargámos ainda a aspetos dilemáticos que enriqueceram as nossas reflexões e práticas pedagógicas e os valores morais que acompanharam as nossas práticas, na construção da nossa identidade profissional docente. No terceiro e último capítulo, está descrito o aprofundamento do Tema-Problema, dedicando a investigação ao estudo das motivações dos alunos da ESL para a prática de atividade física, comparando os resultados obtidos antes e depois do período de confinamento, entre diferentes estados de maturacionais e entre diferente ciclo de estudo e sexo.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/97436
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Relatório de estágio - Daniel Paiva.pdf2.86 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

45
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

57
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons