Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/97393
Title: Relatório de estágio pedagógico desenvolvido na Escola Secundária de Avelar Brotero junto da turma do 12º1G, no ano letivo de 2020/2021
Other Titles: PEDAGOGICAL INTERNSHIP REPORT DEVELOPED AT SCHOOL SECONDARY OF AVELAR BROTERO WITH THE CLASS OF 12º1G, IN SCHOOL YEAR 2020/2021
Authors: Castanheiro, Tiago André Taveira
Orientador: Silva, Elsa Maria Ferro Ribeiro
Keywords: Estágio Pedagógico; Educação Física; Intervenção Pedagógica; Dimensões Pedagógicas; Teacher Training; Physical Education; Pedagogical Intervention; Pedagogical Dimensions
Issue Date: 7-Jul-2021
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA DE AVELAR BROTERO JUNTO DA TURMA DO 12º1G, NO ANO LETIVO DE 2020/2021
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física - FCDEF
Abstract: This Teacher Training is part of the Internship Report curricular unit, from the 2nd year of the Master in Physical Education Teaching in Basic and Secondary Education, from the Faculty of Sport Sciences and Physical Education at the University of Coimbra. This document is the result of the practical application of the theoretical and practical knowledge acquired over the years of formation and which were developed and put into action throughout the Pedagogical Internship, held at the Secondary School of Avelar Brotero, in the academic year 2020/2021, with class G of the twelfth year of schooling of the Scientific-Humanistic course.The preponderance of this Teacher Training in our professional experience and experience is enormous. It is the culmination of five years of learning, decisions, strategies, successes and failures that led us to improve and to be people capable of acting in a real context and providing our students with important learning and knowledge for their lives.This report is the presentation of the entire process that took place throughout the school year, from planning, to carrying out and evaluating practices, always with a great purpose of improving and transmitting significant knowledge and learning to students through teaching, whenever quality as possible.Therefore, this document is organized into three chapters. The first chapter is allusive to the contextualization of the developed practice, composed of the initial expectations, the training project and the characterization of the context. The second chapter concerns reflective analysis on pedagogical practice, namely, teaching-learning activities, school organization and management, educational projects and partnerships and the ethical-professional attitude. Additionally, in this chapter, we also expose our experience with the Distance Learning modality, which proved to be a great challenge and something unprecedented in our experience as teachers. Finally, the third chapter is designed to deepen the Problem-Theme, characterized by the perception of trainee teachers and students regarding pedagogical interventions in the classroom.
O presente Relatório de Estágio Pedagógico surge no âmbito da unidade curricular Relatório de Estágio, do 2º ano do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra. Este documento é o resultado da aplicação prática dos conhecimentos teóricos e práticos adquiridos ao longo dos anos de formação e que foram desenvolvidos e colocados em ação ao longo do Estágio Pedagógico, realizado na Escola Secundária de Avelar Brotero, no ano letivo de 2020/2021, com a turma G do décimo segundo ano de escolaridade do curso Científico-Humanístico.A preponderância deste Estágio Pedagógico na nossa vivência e experiência profissional é enorme. É o culminar de cinco anos de aprendizagens, decisões, estratégias, sucessos e fracassos que nos levaram a melhorar e a sermos pessoas capazes de atuar em contexto real e proporcionar aos nossos alunos aprendizagens e conhecimentos importantes para as suas vidas. Este relatório é a apresentação do processo que ocorreu ao longo do ano letivo, desde o planeamento, à realização e avaliação das práticas, sempre com o propósito de melhorar e transmitir conhecimentos e aprendizagens significativas aos alunos através de um ensino de qualidade.Assim sendo, este documento organiza-se em três capítulos. O primeiro capítulo é referente à contextualização da prática desenvolvida, composto pelas expectativas iniciais, pelo projeto formativo e pela caracterização do contexto. O segundo capítulo diz respeito à análise reflexiva sobre a prática pedagógica, nomeadamente, às atividades de ensino-aprendizagem, à organização e gestão escolar, aos projetos e parcerias educativas e a atitude ético-profissional. Adicionalmente, neste capítulo, expomos também a nossa experiência com a modalidade de Ensino à Distância, que se revelou desafiante e algo novo na nossa experiência como professores. Por fim, o terceiro capítulo destina- se ao aprofundamento do Tema-Problema, caracterizado sob o tema: “perceção dos alunos estagiários e respetivos alunos e professores orientadores, sobre a intervenção pedagógica no contexto da aula de educação física.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/97393
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Rel_Estg2021_Tiago_Castanheiro.pdf1.83 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

47
checked on May 8, 2024

Download(s)

55
checked on May 8, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons