Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/97191
Title: Design computacional e cinema
Authors: Almeida, Nuno Alexandre Oliveira de
Orientador: Sousa, Bruna
Martins, Pedro
Keywords: Cinema; Edição; Vídeo; Processamento de dados; Multimédia; Trailer; Cinema; Editing; Vídeo; Data Processing; Computer; Multimédia; Trailer
Issue Date: 2016
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Nesta dissertação é apresentado um estudo em torno da edição de filmes através de processos computacionais, focando estes processos em características específicas dos filmes analisados. O objetivo é obter, de forma semi-automática, vários resultados diferentes em vídeo para o mesmo filme, em que cada um se vai concentrar num aspeto particular do plano, seja a sua cor, som, movimento, ou duração. Pretende-se, através da análise destes resultados, desenvolver estudos que possam identificar padrões de edição presentes nos filmes analisados, para que estes possam ser relacionados entre si. Esta relação é centrada em aspetos como o realizador, a data, ou o género cinematográfico a que o filme pertence. Estes estudos baseiam-se num levantamento e reflexão aprofundada sobre vários aspetos teóricos relacionados com o meio, incluindo a evolução da edição, a história e o papel do trailer, assim como a forma como o computador se tornou determinante na redefinição daquilo que é hoje entendido como cinema. Devido ao carácter experimental do projeto, é importante estabelecer esta base teórica que possa justificar as várias explorações efetuadas a nível prático. A partir de processos computacionais, foram recolhidos dados relativos a aspetos técnicos da edição do filme. As explorações da componente prática baseiam-se nesses dados como forma de estudar o filme em termos de edição, bem como encontrar novas formas de o reeditar e obter resultados que exprimam de que forma aspetos técnicos podem influenciar o desenrolar de uma narrativa.
This dissertation presentes an exploratory study consisting in the exploitation of film editing through computational processes, which focus on particular characteristics of the analyzed film. The objective is to obtain, in a semi-automatic manner, multiple distinct video results for the same film, where each will focus on one particular aspect of the shot, whether is its color, sound, type of shot, or the importance of the scene. It is intended, through the analysis of these results, to detect patterns of editing that are present in the various analyzed films, so that they can be related among themselfs. The analysis of this relations will take into consideration criteria such as the diretor, the production date, or even the genre or movement to which the films belong. These studies are based on in-depth reflections on various theoretical aspects related to the environment, including the evolution of editing, the history and role of the trailer, as well as how the computer has become crucial in redefining what is now understood as cinema. Due to the experimental nature of the project, it is important to establish this theoretical basis to justify the various explorations carried out on a practical level. Through computational processes, data was collected concerning technical aspects of the film editing. The practical experiments are based on this data in order to study film in terms of editing, as well as finding new ways to re-edit and get results which reflect how technical aspects may influence the course of a narrative.
Description: Dissertação de Mestrado em Design e Multimédia apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra.
URI: https://hdl.handle.net/10316/97191
Rights: embargoedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
FCTUC Eng.Informática - Teses de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Dissertação-Nuno Almeida .pdf23.97 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

57
checked on Apr 30, 2024

Download(s)

47
checked on Apr 30, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.