Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/96666
Title: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA JOSÉ FALCÃO JUNTO DA TURMA 4 DO 11º ANO NO ANO LETIVO 2019/2020. INTENSIDADE DO JOGO NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA: JOGO FORMAL VERSUS JOGO REDUZIDO EM DESPORTOS COLETIVOS NO ENSINO SECUNDÁRIO.
Other Titles: PEDAGOGICAL INTERNSHIP REPORT DEVELOPED AT JOSÉ FALCÃO SECOUNDARY SCHOOL AT CLASS 4 OF THE 11TH YEAR IN THE 2019/2020 academic year. GAME INTENSITY IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: FORMAL VERSUS GAME REDUCED GAME IN COLLECTIVE SPORTS IN SECOUNDARY EDUCATION.
Authors: Semedo, Kátia Anastácia
Orientador: Martins, Raul Agostinho Simões
Keywords: Educação Física; Estágio Pedagógico; ensino secundário; planeamento, avaliação; intensidade, frequência cardíaca; Physical Education; Pedagogical Internship; Secondary School; Planning, Assessment; Intensity, Heart Rate
Issue Date: 23-Jul-2020
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA JOSÉ FALCÃO JUNTO DA TURMA 4 DO 11º ANO NO ANO LETIVO 2019/2020. INTENSIDADE DO JOGO NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA: JOGO FORMAL VERSUS JOGO REDUZIDO EM DESPORTOS COLETIVOS NO ENSINO SECUNDÁRIO.
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: The curricular internship took place in Secoundary School José Falcão – Coimbra, an institution which integrates nine teachers from within the physical education disciplinary group. We were tasked with monitoring class 4 from 11th grade during the whole school year. Two teachers joined the project as our mentors during this period, namely Mr. Paulo Francisco, the school main, at an early stage and Mrs. Luísa Viseu at a later stage.As regards to class 4, we had to come up with a plan to be carried out in a professional way throughout the internship, so an annual plan, teaching units and a lesson plan were drawn up thereby ensuring pedagogical progression and student learning. The quantification of the class progression was only possible through the creation of assessment tools. The diagnostic assessment, together with the formative assessment and the summative assessment were carried out at the beginning of, halfway through and at the end of each of the teaching units respectively. These three assessments served as an analysis support to our performance in a way that enabled to understand if the contents passed on to the students were effectively being assimilated. Aside from the assignments concerning the class, which was the core of the internship, we taught four classes to class 1 from 9th grade and also took part in the Mentoring programme, in which we played a key role in teaching remedial classes to a female student with learning difficulties.As for the activities, it was not possible to organize any event because the two of them scheduled to take place had to be cancelled due to the pandemic COVID-19. Nonetheless, we were involved in activities organized by the school and others, such being the case of the Cross-country Running competition at school and district level and the Mega Sprinter.In addition, an article called “Game intensity during Physical Education classes: Formal-norm game versus Reduced-form game in team sports in secondary school” was drafted throughout the year whose purpose was to study the heart rate variations through manipulation of the number of elements on the field without any change of its dimensions.As mentioned in the previous paragraphs, it should be noted that everything was carried out according to the internship regulation, therefore it can be stated that all the assignments requested in this document were fully complied.
O estágio curricular realizou-se na Escola Secundária José Falcão – Coimbra, um estabelecimento que conta com nove professores no Grupo Disciplinar de Educação Física. Nessa escola coube-nos em sorte a turma 4 do 11º ano, turma essa que acompanhámos durante praticamente todo o ano letivo. Durante este período contámos com a colaboração de dois professores orientadores: primeiramente, o professor Paulo Francisco e atual diretor da escola e, posteriormente, a Professora Luísa Viseu. Para a turma em questão tivemos de planificar detalhadamente o trabalho a realizar ao longo do Estágio, pelo que elaborámos o plano anual, as unidades didáticas e os planos de aula, garantindo assim a progressão pedagógica e a aprendizagem dos alunos. Falando concretamente da turma e sua evolução, esta só foi possível de quantificar pela criação de instrumentos de avaliação. A avaliação diagnóstica, a avaliação formativa e a avaliação sumativa foram realizadas, respetivamente, no início, a meio e no fim de cada unidade didática. Estes processos avaliativos serviram-nos de suporte de análise à nossa performance, pois pudemos saber se os conteúdos que queríamos transmitir estavam efetivamente a ser assimilados. Além das tarefas de turma, que se podem considerar principais, ainda lecionámos quatro aulas à turma 1 do 9º ano de escolaridade e fizemos parte da Tutoria, tendo nesse âmbito desempenhado um papel de destaque no apoio a uma aluna com dificuldades de aprendizagem. Relativamente às atividades, não foi possível organizar qualquer evento, pois os dois que estavam programados tiveram de ser cancelados devido à pandemia COVID-19. Apesar de tudo, participámos em atividades organizadas pela escola e por outras instituições, como foi o caso do Corta-Mato escolar e distrital e o Mega Sprínter. Ao longo do ano, ainda elaborámos um artigo intitulado “Intensidade do jogo nas aulas de Educação Física: Jogo formal versus jogo reduzido em desportos coletivos no ensino secundário” e que procurou estudar a variação da frequência cardíaca ao manipular o número de elementos em campo sem alteração das suas dimensões. É de realçar que tudo o que foi feito, como consta nos parágrafos anteriores, estava previsto no regulamento de estágio, pelo que podemos afirmar que cumprimos na íntegra com a totalidade das tarefas solicitadas nesse documento.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: http://hdl.handle.net/10316/96666
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Rel_Est (2019-2020)_Kátia_Semedo.pdf2.43 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

3
checked on Dec 24, 2021

Download(s)

1
checked on Dec 24, 2021

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons