Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/96630
Title: Relatório de Estágio Pedagógico, desenvolvido na Escola Secundária Dr. Joaquim Carvalho, Figueira da Foz, junto da turma do 8ºA, no ano letivo de 2019-2020.
Other Titles: Pedagogique stage developed at secondary school Dr. Joaquim Carvalho, Figueira da Foz, next to the 8TH grade A class, in the 2019-2020 academic year.
Authors: Jesus, Reny Daniel da Silva de
Orientador: Rama, Luís Manuel Pinto Lopes
Keywords: Asma; Alunos Asmáticos; Educação Física; Estágio Pedagógico; Metodologias; Asthma; Asthmatic Students; Physical Education; Pedagogical Internship; Methodologies
Issue Date: 28-Jul-2020
metadata.degois.publication.title: Relatório de Estágio Pedagógico, desenvolvido na Escola Secundária Dr. Joaquim Carvalho, Figueira da Foz, junto da turma do 8ºA, no ano letivo de 2019-2020.
metadata.degois.publication.location: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra
Abstract: Throughout our training process, from the Degree in Sports Sciences, until the moment before conducting the Pedagogical Internship in a school entity, many knowledges were collected about thediscipline´s pedagogy of Physical Education, such as the usefulness of an annual plan, the application of different teaching styles and the appropriate ways to instruct and manage a class. At this moment, assuming the role of teachers, we understood that all this matched to a small part of what it´s to be truly a physical education teacher, since it´s in the Pedagogical Stage that this knowledge evolves, but mainly we experience real moments that challenged us to apply this knowledge and recognize our abilities, or on the other hand weaknesses. This report belongs to the Curricular Unit of Pedagogical Internship, referring to the study plan of the Master's Degree of Teaching of Physical Education, in Basic and Secondary Education, of the Faculty of Sports Sciences and Physical Education, University of Coimbra, held at the Secondary School Dr. Joaquim Carvalho, Figueira da Foz. Therefore, the report intends to outline what was the experience lived in the school reality, where we assume the role of teachers being constituted by four chapters. However, it is unquestionable that the completion of this internship has promoted an increase in personal and professional development. This provided experiences, which can only be lived in the practical and real context. In the first chapter, the expectations and initial options regarding the Pedagogical Internship will be addressed, describing the school environment of the welcoming institution and the understanding of all the contextualization of the practice developed. Later, in the second chapter, there will be a reflection on all the practical educational activity developed, including planning, pedagogical intervention, evaluation and the ethical-professional component. In the third chapter, a deepening of the problem theme will be carried out, focused on the knowledge and options of physical education teachers on work methodologies with asthmatic students. Finally, and already in the fourth chapter, the final conclusions drawn from this pedagogical training experience will be presented.
Ao longo de todo o nosso processo de formação, desde a Licenciatura em Ciências do Desporto, até ao momento antes de proceder à realização do Estágio Pedagógico numa entidade escolar, foram recolhidos inúmeros conhecimentos sobre a pedagogia da disciplina de Educação Física, como a utilidade de um plano anual, a aplicação dos diferentes estilos de ensino e as formas adequadas para instruir e gerir uma aula. Neste momento, assumindo o papel de professores, entendemos que tudo isso correspondia a uma pequena parte do que é ser verdadeiramente um professor de Educação Física, já que é no Estágio Pedagógico que esses conhecimentos evoluem, mas, principalmente, experienciamos momentos reais que nos desafiaram a aplicar esses conhecimentos e a reconhecer às nossas capacidades e fragilidades. Este relatório pertence a Unidade Curricular de Estágio Pedagógico, referente ao plano de estudos do Mestrado de Mestrado de Ensino da Educação Física, nos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física, da Universidade de Coimbra, realizado na Escola Secundária Dr. Joaquim Carvalho, Figueira da Foz.É inquestionável o facto deste estágio ter promovido o desenvolvimento pessoal e profissional, facultando experiências, que só podem ser vividas no contexto prático e real. Assim sendo, o relatório pretende esboçar aquela que foi a experiência vivida na realidade escolar, onde assumimos a função de professores sendo constituído por quatro capítulos. No primeiro capítulo, serão abordadas as expetativas e opções iniciais relativamente ao Estágio Pedagógico, descrevendo o enquadramento escolar da instituição acolhedora e o entendimento de toda a contextualização da prática desenvolvida. Posteriormente, no segundo capítulo, terá lugar uma reflexão sobre toda a atividade prática educativa desenvolvida, incluindo o planeamento, a intervenção pedagógica, a avaliação e a componente ético-profissional. Já no terceiro capítulo, será realizado um aprofundamento do tema-problema, focado no conhecimento e nas opções dos professores de Educação Física sobre metodologias de trabalho com alunos asmáticos. Por último, e já no quarto capítulo, serão apresentadas as conclusões finais retiradas desta experiência de formação pedagógica.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/96630
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Rel_Estg2020_Reny_ Jesus.pdf2.58 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

98
checked on Oct 29, 2024

Download(s)

74
checked on Oct 29, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons