Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/96580
Title: From Monsters to Men: Affective representations in AIDS visual narratives and the experience of citizenship
Other Titles: De Monstros a Homens: Representações afetivas em narrativas visuais do HIV/SIDA e a experiência de cidadania
Authors: Cascão, Leonardo Manuel Correia
Orientador: Canelo, Maria José Florentino Mendes
Keywords: afeto; intimidade; cidadania; Angels in America; The Normal Heart; affect; intimacy; citizenship; Angels in America; The Normal Heart
Issue Date: 9-Jul-2021
Serial title, monograph or event: From Monsters to Men: Affective representations in AIDS visual narratives and the experience of citizenship
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Esta tese tem como objeto de análise as representações de afeto e emoção em narrativas visuais homoafetivas que retratam a epidemia do HIV/SIDA da década de 1980, nos Estados Unidos da América, proporcionando ao público representações de intimidade num cenário de crise. Os objetos culturais em questão são Angels in America (2003), realizado por Mike Nichols, e The Normal Heart (2014), realizado por Ryan Murphy.Embora este trabalho se foque nas representações de afeto e amor em narrativas queer, a abordagem não terá por base a perspetiva da teoria queer (embora seja inevitavelmente mencionada); em termos de metodologia, a base da minha abordagem é a teoria do afeto nos estudos culturais, literários e fílmicos. As representações de amor, fragilidade e intimidade ao serem afetadas pela doença tendem a ter um apelo maior quando envolvem afetos considerados profundamente humanos. Em causa está como a demonstração de afeto das personagens gera uma resposta emocional, mas também como essas representações revelam que os afetos são construções sociais ligadas a contextos específicos. O objetivo é analisar como as representações afetivas conseguem humanizar uma comunidade marginal. Com isso em mente, o foco recairá, também, em como as identidades são formadas nas narrativas em questão e como as próprias narrativas podem ser um motor de coletivização social. O trabalho passa ainda por uma análise sobre o poder narrativo destas obras e, consequentemente, o seu sucesso em representar a comunidade gay e os problemas que continuamente enfrenta. Finalmente, dado que os afetos representados envolvem questões de pertença e cidadania, apresento uma análise de como estas representações da epidemia do HIV/SIDA ajuda à compreensão das noções de cidadania afetiva e íntima.
This thesis will analyse the representations of affect and emotion on homoaffective film narratives that portray the HIV/AIDS epidemic of the 1980s providing audiences with depictions of intimacy in a crisis scenario. The cultural objects in question are Angels in America (2003), directed by Mike Nichols, and The Normal Heart (2014), directed by Ryan Murphy.This work is focused on the representations of affect and love in queer narratives, but the approach to these representations will not be based on a queer theory perspective (although it will inevitably be mentioned); in terms of methodology, the core of my approach is affect theory, as applied to cultural, literary and film studies. The representations of love, fragility, and intimacy when affected by disease tend to have a larger appeal as they engage affects considered deeply human. Under scope is how the characters’ demonstration of affect for each other generates an emotional response, but also how these representations also reveal that affects are social constructions linked to particular contexts. The goal is to examine how the representations of affect humanise a marginal community. With that in mind, it will also focus on how identities are formed in the narratives at hand and how these in turn can be an engine for social collectivization. I focus on the storytelling power of these narratives, and consequently on their success in representing the gay community and the issues it has continuously faced. The depicted affects engage the questions of belonging and citizenship at the core of the narratives, and that leads to an overview of how the portrayal of the HIV/AIDS epidemic helps make sense of the notions of affective and intimate citizenship as well.
Description: Dissertação de Mestrado em Estudos de Cultura, Literatura e Línguas Modernas apresentada à Faculdade de Letras
URI: http://hdl.handle.net/10316/96580
Rights: embargoedAccess
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