Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/96045
Title: Um estudo especulativo de design de serviço de dados abertos e serviços de ciência de dados num mundo 5G
Other Titles: A Service Design speculative study of Open Data and Data Science Services in a 5G world
Authors: Alves, João Carlos Rodrigues
Orientador: Roque, Licínio Gomes
Keywords: Design de Serviços; Design Especulativo; Future Workshops; Monetização de dados; Service Design; Speculative Design; Future Workshops; Data Monetization
Issue Date: 16-Sep-2021
Serial title, monograph or event: Um estudo especulativo de design de serviço de dados abertos e serviços de ciência de dados num mundo 5G
Place of publication or event: DEI - FCTUC
Abstract: Over time, a phenomenon has begun to appear everywhere, with the evolution of technologies and the approach of the world through news, social networks and all kinds of applications, people have much more access to culture and experiences than in any other point in history, the common human being now has a more developed ability to compare aspects of everything they see and making an opinion of what results or not, this coupled with the improvement of the quality of life in recent years helped ordinary people to know how to distinguish better design from bad design much better and started judging various brands, companies, stores etc. based on the consumer experience.The service design of an entity is increasingly tested and judged depending on its ability (or lack of it) to solve problems that the consumer may have, being necessary to know the consumer in depth to know what kind of value to offer.Companies began to be much more concerned with the design of their service and what is the best way to make consumers have a good experience. The data monetization application - Dataplaxe - which is in its early stages of development is the perfect candidate to start studying its service design, giving the opportunity for the creation of this project. In a first phase of investigation, the raising knowledge about data and its entire sphere of knowledge will be prepared and design methods that can be combined with the service of this company will be searched. A study will then be made about communities of interest and intersections of different sectors that could give value to data that can then be used in design methods such as system maps, personas, costumer journey map, service blueprint, prototype and business model to build the service and the value proposition of the application, all of this will later be used to produce a document and activities that will be part of future workshops based on metaphorical design. This project ends with the evaluation of the final results and consideration of the problems and solutions found throughout the process and the delivery of an optimized service design for the company.
Ao longo do tempo um fenómeno tem começado a aparecer um pouco por todo o lado, com a evolução de tecnologias e aproximação do mundo por notícias, redes sociais e todo o género de aplicações as pessoas têm muito mais acesso a cultura e experiências do que em qualquer outro ponto na história, o ser humano comum tem agora uma capacidade mais desenvolvida para comparar aspetos de tudo aquilo que veem e fazer um levantamento do que resulta ou não, isso aliado ao melhoramento da qualidade de vida nos últimos anos ajudou pessoas comuns a saber distinguir muito melhor bom design de mau design e passaram a julgar várias marcas, empresas, lojas etc. baseando-se na experiência do consumidor.O design do serviço de uma entidade é cada vez mais testado e julgado dependo da sua capacidade (ou falta dela) de resolver problemas que o consumidor possa ter, sendo necessário conhecer o consumidor a fundo para saber que tipo de valor oferecer.A aplicação de monetização de dados – Dataplaxe - que se encontra nos seus estágios iniciais de desenvolvimento é a candidata perfeita para que o seu design de serviço possa começar a ser estudado dando asas à criação desta oportunidade de projeto. O desafio passa pelo mapeamento de potenciais utilizadores de dados abertos e privados tanto como fontes de dados abertas, será feito também um estudo do potencial de adaptação de técnicas de Design de Serviço num contexto de design especulativo associado ás práticas de Future Workshops conseguindo no final construir possibilidades de recolha e análise de dados que criem e enriqueçam ofertas de possíveis serviços.Numa primeira fase de investigação será visada a angariação de conhecimento acerca de dados e toda a sua esfera de conhecimento e a procura de métodos de design que se possam aliar ao serviço desta empresa.Será depois feito um estudo acerca das comunidades de interesse e cruzamentos de diversos sectores que poderiam dar valor aos seus dados que podem ser depois utilizados em métodos de design como system maps, personas, costumer journey map, service blueprint, prototype e business model para construir o serviço e proposta de valor da aplicação, tudo isto vai ser posteriormente usado para realizar um documento e atividades que farão parte dos future workshops com base em design metafórico. Este projeto termina com a avaliação dos resultados finais e ponderação acerca dos problemas e soluções encontradas ao longo do processo e a entrega do design de um serviço otimizado para a empresa.
Description: Dissertação de Mestrado em Design e Multimédia apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: http://hdl.handle.net/10316/96045
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
JoaoAlves_2019169878_Dissertacao.pdf4.5 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

5
checked on Nov 25, 2021

Download(s)

6
checked on Nov 25, 2021

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons