Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/96020
Title: Type Gym: typography interactive training
Other Titles: Type Gym: typography interactive training
Authors: Almeida, Ana Sofia Milharadas de Soto
Orientador: Boavida, Ana Madalena de Sousa Vasconcelos Matos
Martins, Tiago Filipe dos Santos
Keywords: Tipografia; Design Gráfico; Typography; Graphic Design
Issue Date: 16-Sep-2021
Serial title, monograph or event: Type Gym: typography interactive training
Place of publication or event: DEI - FCTUC
Abstract: Desde o século XV, com o surgimento e a vulgarização da imprensa e dos tipos móveis, que a Tipografia acompanha o desenvolvimento do ser humano, tornando-se um pilar do Design Gráfico. Ao longo dos séculos, através da contribuição sucessiva de especialistas nesta área, foi-se estabilizando um conjunto de regras para o exercício correto da Tipografia, cujo propósito é proporcionar a transmissão de informação verbal do escritor ao leitor de forma clara e visualmente harmoniosa. Existe extensa bibliografia sobre o tópico, mas, de forma a interiorizar os conhecimentos, os designers devem conseguir aplicar o conhecimento teórico ao trabalho prático de criação de materiais.Nesta dissertação é apresentado o “TypeGym”, um website bilingue em suporte desktop, destinado a estudantes de Tipografia, que reúne algumas das principais regras e boas práticas da disciplina num local acessível a qualquer interessado no tópico, promovendo o seu conhecimento e treino através de exercícios práticos específicos, intercalados com conhecimento teórico. Desta forma interativa, e que se deseja também lúdica, o utilizador poderá compreender melhor os motivos por trás destas regras, desenvolvendo sensibilidade para as aplicar com confiança e correção. Através da execução dos exercícios disponibilizados, o utilizador pode definir executar um treino global em tópicos importantes da Tipografia, ou localizado, escolhendo que exercícios lhe convém realizar, de forma a desenvolver o seu conhecimento numa determinada área.
Since the fifteenth century, with the invention and development of print and moveable type, Typography has kept up with human development, becoming a pillar of Graphic Design. Over the centuries, as technology evolved and Typography adapted, through sequent contribution of experts in this area, a rule system was created for its rightful execution, for which the goal is to clearly and visually transmit information from the writer to the reader. There’s a great deal of bibliography about the topic but, to better internalize the knowledge, designers should be able to apply the theoretical concepts to the practical work of developing design materials.In this dissertation we present “TypeGym”, a bilingual website, built to be used in desktop, designed for Typography students, gathering some of the main rules and correct practices of the subject in an accessible location to anyone who takes interest in the topic, promoting training and teaching through practical exercises, that are accompanied by the correct theoretical concepts. In this interactive and ludic manner, the user can better internalize and understand the reasoning behind these rules, developing the necessary sensibility to apply them with confidence and correctness in future works. Through the execution of the provided exercises inside the platform, the user may choose to get a global training in important topics of Typography, or perform a localized training session, in order to develop their knowledge in a specific area.
Description: Dissertação de Mestrado em Design e Multimédia apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/96020
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
typegym_typography_interactive_training.pdf14.77 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

80
checked on Apr 16, 2024

Download(s)

96
checked on Apr 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons