Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/95534
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCunha, Paulo José Osório Rupino da-
dc.contributor.authorPessoa, Tiago Daniel Fonseca-
dc.date.accessioned2021-08-05T22:02:15Z-
dc.date.available2021-08-05T22:02:15Z-
dc.date.issued2021-07-14-
dc.date.submitted2021-08-05-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10316/95534-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Engenharia Informática apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia-
dc.description.abstractIn the past few years, the exposure to screens of kids and teenagers has exponentially increased. Audiovisual methods, mainly, the internet, can be beneficial for the learning process, giving a way to obtain knowledge, beyond the traditionals ways. Particularly, the platforms of a leisure and didatic nature can help the younger visitants acquire knowledge about specific themes and expand concepts, using entertainment as a way of learning while playing games, developing activities or watching videos.The relationships with the European Union and its neighbours to the East, it’s the theme of the Jean Monnet Centre of Excellence of the University of Coimbra. It has a wide spectrum of initiatives such as: education and investigation; political recommendations; and bond with the community. The proposal presented by this identity was to develop a platform of a leisure and didactic nature, that allows closeness of the younger ones to the european projects, in an interactive way. This will motivate, in an early age, the familiarity and taste for themes of the European Union. In this report, it will be presented the phases that led to the development of a platform with a leisure and didactic nature, with a focus age between 6 to 9 years old. The intention was to provide knowledge about Europe and the European Union by exhibiting the activities of the Center of Excellence. This was created on a web platform format that combines a set of games and leisure activities. Both the platform and games were developed from scratch. Within the leisure activities, were included didactic videos with the European Union theme and a children’s story book, both produced by external teams. It also can host works that can be submitted to online votes from the audience, promoting competitions. In order to manage and update at any time the content inside the platform, it was created an administration page. This page can also give insight about metrics gathered anonymously from games, providing the possibility to study the effectiveness of those games.eng
dc.description.abstractNos últimos anos, a exposição de crianças e adolescentes a ecrãs cresceu exponencialmente. Os meios audiovisuais, nomeadamente, a internet, podem ser benéficos ao processo de aprendizagem, facultando uma forma de obter conhecimento, para além dos métodos tradicionais. Em particular, as plataformas lúdico-didáticas podem ajudar os seus visitantes mais jovens a aprender sobre determinados temas e expandir conceitos, utilizando o entretenimento como forma de aprendizagem enquanto jogam, desenvolvem atividades ou assistem a vídeos.O Centro de Excelência Jean Monnet da Universidade de Coimbra tem como tema as relações da União Europeia com os vizinhos a Leste, contendo um conjunto alargado de iniciativas como: ensino e investigação; recomendações políticas; e ligação à comunidade. A proposta apresentada por esta entidade consistiu na necessidade de ser desenvolvido um software lúdico-didáctico que permita, de forma interativa, aproximar os mais jovens do projeto europeu, motivando, desde cedo, a familiaridade e o gosto por temas da União Europeia. Neste relatório são apresentadas as várias etapas que levaram ao desenvolvimento de uma plataforma com atividades lúdico-didáticas, vocacionada para crianças entre os 6 e 9 anos, com o intuito de transmitir conhecimentos sobre a Europa e a União Europeia, expondo as atividades do Centro. Esta foi concebida no formato de uma plataforma web que aloja um conjunto de jogos e atividades lúdicas. Tanto a plataforma como os jogos foram desenvolvidos de raiz. Das atividades lúdicas, fizeram parte vídeos didáticos com tema da União Europeia e um livro que conta uma história infantil, ambos produzidos por equipas externas. Ainda, podem ser alojados trabalhos que conseguem ser submetidos a votações online por parte do público, promovendo a realização de competições. Para gerir o conteúdo presente na plataforma, e esta poder ser atualizada a qualquer altura, existe uma página de administração. Esta página permite ainda ver métricas recolhidas anonimamente de jogos, possibilitando um método de estudo sobre a eficácia destes.por
dc.description.sponsorshipUniversidade de Coimbra - Bolsa de investigação da Universidade de Coimbra, no âmbito do projeto PRONE com a referência 611269-EPP-1-2019-1-PT-EPPJMO-CoE.-
dc.language.isopor-
dc.rightsopenAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectUnião Europeiapor
dc.subjectPlataforma lúdico-didáticapor
dc.subjectDesenvolvimento Webpor
dc.subjectDesenvolvimento de Jogospor
dc.subjectCriançaspor
dc.subjectEuropean Unioneng
dc.subjectLeisure and Didactic Platformeng
dc.subjectWeb Developmenteng
dc.subjectGame Developmenteng
dc.subjectKidseng
dc.titleDesenvolvimento de software para atividades lúdico-didácticas virtuais sobre a União Europeiapor
dc.title.alternativeSoftware Development for virtual activities of leisure and didactic nature about the European Unioneng
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationDEI- FCTUC-
degois.publication.titleDesenvolvimento de software para atividades lúdico-didácticas virtuais sobre a União Europeiapor
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid202753506-
thesis.degree.disciplineInformática-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado em Engenharia Informática-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Ciências e Tecnologia - Departamento de Engenharia Informática-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorPessoa, Tiago Daniel Fonseca::0000-0002-3413-6745-
uc.degree.classification17-
uc.degree.presidentejuriCardoso, Alberto Jorge Lebre-
uc.degree.elementojuriSilva, Fernando José Barros Rodrigues da-
uc.degree.elementojuriCunha, Paulo José Osório Rupino da-
uc.contributor.advisorCunha, Paulo José Osório Rupino da-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1pt-
item.grantfulltextopen-
crisitem.advisor.deptFaculty of Sciences and Technology-
crisitem.advisor.parentdeptUniversity of Coimbra-
crisitem.advisor.researchunitCISUC - Centre for Informatics and Systems of the University of Coimbra-
crisitem.advisor.parentresearchunitFaculty of Sciences and Technology-
crisitem.advisor.orcid0000-0003-2701-5248-
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
Files in This Item:
File Description SizeFormat
relatorio_tiago_pessoa_capa.pdf4.38 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

12
checked on Oct 15, 2021

Download(s)

56
checked on Oct 15, 2021

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons