Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/95514
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dc.contributor.advisorRoque, Licínio Gomes-
dc.contributor.authorRocha, Luís Filipe Cardoso-
dc.date.accessioned2021-08-05T22:01:40Z-
dc.date.available2021-08-05T22:01:40Z-
dc.date.issued2021-07-15-
dc.date.submitted2021-08-05-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/95514-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Design e Multimédia apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia-
dc.description.abstractUnderstanding player behavior has become an essential task for game designers to discover gameplay patterns and, consequently, improve the game experience. In this project, we aim to address the challenge of understanding player experience, through the use of gameplay metrics. Specifically, it investigates whether gameplay data is able to convey information about why players behave in a particular way when playing video games. To achieve this, we designed and implemented an analytic platform that enables game designers and game researchers to obtain useful insight over gameplay metrics, by providing analysis and data mining tools in conjunction with a dashboard structure. To assess the work developed, a user evaluation was carried out with a selection of 5 testers, based on their backgrounds. A dataset containing gameplay metrics about the game “Machines of Disquiet” was given to each participant. Following, they were asked to accomplish a set of tasks, answer quantitative and qualitative questions, and idealize possible analysis perspectives. The results showed that the platform comprises helpful tools to assist the users to fulfill their objectives/tasks and motivates the users to instigate new patterns in the gameplay. In summary, we ascertain that the platform developed, utilizing data mining and analytics methods and techniques, allowed the users to acquire and examine meaningful insight about player experience and behavior through the use of gameplay data, i.e., gameplay metrics.eng
dc.description.abstractEntender o comportamento do jogador tornou-se uma tarefa essencial para os designers descobrirem os padrões de jogabilidade e, consequentemente, melhorar a experiência do jogo. Neste projeto, pretendemos abordar o desafio de compreender a experiência do jogador, através do uso de gameplay metrics. Mais especificamente, se os dados do jogo são capazes de transmitir o porquê do comportamento dos jogadores, ao jogar vídeo jogos. Para isto, conceptualizámos e implementamos uma plataforma de analítica que permite a designers e investigadores de jogos adquirir conhecimentos mais discriminados sobre gameplay metrics, fornecendo ferramentas de análise e mineração de dados em conjunto com uma estrutura de dashboard.Para avaliar o trabalho desenvolvido, foi realizada uma avaliação com um grupo de 5 participantes, selecionados pela sua experiência neste contexto. A cada um, foi entregue um conjunto de dados contendo gameplay metrics sobre o jogo “Machines of Disquiet”. De seguida, foram solicitados a realizar um conjunto de tarefas, responder a questões quantitativas e qualitativas e formular possíveis perspectivas de análise. Os resultados mostraram que a plataforma contém ferramentas úteis para auxiliar os utilizadores a cumprir os seus objetivos e que os motiva a questionar sobre novos padrões de jogabilidade. Numa forma geral é possível concluir que, recorrendo a métodos e técnicas de mineração de dados e analítica, o nosso projeto permitiu a descoberta de experiência de jogo usando gameplay metrics.por
dc.language.isoeng-
dc.rightsopenAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectExperiência de jogadorpor
dc.subjectGameplay Metricspor
dc.subjectVisualização de Informaçãopor
dc.subjectGameplay Analyticspor
dc.subjectPlayer Experienceeng
dc.subjectGameplay Metricseng
dc.subjectInformation Visualizationeng
dc.subjectGameplay Analyticseng
dc.titleGameplay Analytics for Game Design Insightseng
dc.title.alternativeGameplay Analytics for Game Design Insightspor
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationMaria Adelaide - Resposta Aleatória L.da-
degois.publication.titleGameplay Analytics for Game Design Insightseng
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid202753409-
thesis.degree.disciplineÁudio-visuais e produção dos media-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado em Design e Multimédia-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Ciências e Tecnologia - Departamento de Engenharia Informática-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorRocha, Luís Filipe Cardoso::0000-0002-3611-6537-
uc.degree.classification18-
uc.degree.presidentejuriMendes, António José Nunes-
uc.degree.elementojuriPolisciuc, Evgheni-
uc.degree.elementojuriRoque, Licínio Gomes-
uc.contributor.advisorRoque, Licínio Gomes::0000-0002-1911-2788-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCom Texto completo-
item.openairetypemasterThesis-
item.languageiso639-1en-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
crisitem.advisor.researchunitCISUC - Centre for Informatics and Systems of the University of Coimbra-
crisitem.advisor.parentresearchunitFaculty of Sciences and Technology-
crisitem.advisor.orcid0000-0002-1911-2788-
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