Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/95499
Title: Occurrence Management System for Smart Cities
Other Titles: Occurrence Management System for Smart Cities
Authors: Marques, João Afonso Póvoa
Orientador: Silva, Catarina Helena Branco Simões da
Keywords: Gestão de Ocorrências; Registo de Ocorrências; Plataforma Urbana; Smart Cities; Occurrence Handling; Occurrence Reporting; Urban Platform; Smart Cities
Issue Date: 13-Jul-2021
Serial title, monograph or event: Occurrence Management System for Smart Cities
Place of publication or event: Ubiwhere
Abstract: A vida na cidade apresenta muitos desafios para seus cidadãos e administrações. Um desses desafios é o relato e o tratamento de ocorrências. Desde a notificação de ocorrências até a sua resolução, as administrações e autoridades enfrentam dificuldades em receber novos relatórios e resolver as ocorrências. O objetivo deste estágio é o desenvolvimento do Occurrence Management System, a solução que vai fazer face a estes desafios através da implementação de funcionalidades e assistência no tratamento deste tipo de situações. Um sistema que permita que o cidadão comunique as ocorrências diretamente à cidade, independente de sua escala, ao mesmo tempo que fornece ferramentas para gerir as ocorrências e fornecer relatórios com informações relevantes.Este documento apresenta todas as etapas realizadas durante o processo de desenvolvimento deste produto. Começando pelo Estado da Arte, um estudo foi realizado às soluções concorrentes e outros sistemas que pudessem apoiar a recolha de informações necessárias para atingir os objetivos. Esta etapa identificou as principais áreas de gestão de ocorrências que possuem sistemas de suporte e aquelas onde melhorias poderiam ser feitas. Os resultados deste estudo foram fundamentais para a elicitação dos requisitos de projeto e arquitetura capaz de corresponder às necessidades do sistema. A Arquitetura foi projetada para suportar o sistema e permitir que a empresa continue o trabalho no produto com facilidade. O modelo C4 foi usado para representar a arquitetura e um padrão orientado a microsserviços foi usado. Nesta fase, também foram definidas as tecnologias a serem utilizadas onde o Django foi o framework selecionado para desenvolver o sistema.Concluída a definição da arquitetura, deu-se início à fase de desenvolvimento. Durante esse processo, vários problemas surgiram, sendo o maior deles a mudança no sistema de autenticação e gerenciamento de funções planeada no início não estar preparada para suportar o projeto. No entanto, esses obstáculos foram superados levando a um backend capaz de gerir as ocorrências e de fornecer relatórios com maior riqueza de informação e de mais fácil compreensão às Autoridades. O documento termina com as considerações finais e também uma visão sobre o futuro do produto, onde são descritos os passos que podem ser dados a seguir e as possíveis novas funcionalidades que podem ser adicionadas ao sistema.O presente documento desenvolve a obra do aluno João Afonso Póvoa Marques, no âmbito do Estágio em Engenharia de Software do Mestrado em Engenharia Informática do Departamento de Engenharia Informática da FCTUC.
City life poses many challenges to its citizens and administrations. One of these challenges is the reporting and handling of incidents. From reporting of incidents to their resolution administrations and authorities face difficulties in receiving new reports and resolving the incidents. The goal of this internship is the development of the Occurrence Management System, a solution that will face these challenges through the implementation of functionalities the assist in dealing with these kind of situations. The system allows citizens to report occurrences directly to the city, regardless of their scale, while also providing tools to manage and provide reports with relevant information.This document presents all the steps taken during the internship to develop this product. Starting with the State of the Art, a study was conducted on competing solutions and other systems that could support the information gathering needed to achieve its goals. This step identified the key areas of occurrence management that have systems to support and the ones where improvements could be done. The results of this study were crucial to the elicitation of the requirements of the project and an architecture capable of meeting the needs of the system. The architecture was designed to support the development of the system and allow the company to easily improve the product after the end of this project. The C4 model was used to represent the architecture, which was based on a Microservices-oriented pattern. During this phase, the technologies to be used were also defined and Django was the selected framework to develop the system.With the definition of the architecture finished the development phase started. During this process, several issues came up, the biggest one being the change in authentication and role management planned at the start not being capable of meeting the project's needs. Nevertheless, these obstacles were surpassed leading to a backend capable of managing occurrence reports and provide Authorities with reports with more information while also easier to consume. The document closes with the final remarks as well as a view on the future of the product, where the steps that could be taken next, and the possible new features that could be added to the system are described.The present document elaborates on the work produced by the student João Afonso Póvoa Marques, in the context of the Internship in Software Engineering for the Masters of Informatics Engineering of the Department of Informatics Engineering of FCTUC.
Description: Dissertação de Mestrado em Engenharia Informática apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: http://hdl.handle.net/10316/95499
Rights: openAccess
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