Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/94830
Title: The Perception of Business Ethics among the Public and Private Sector: A study of Portuguese’s Social Representations
Other Titles: A Perceção da Ética Empresarial entre o Setor Público e Privado: Um estudo sobre as Representações Sociais da população Portuguesa
Authors: Sampaio, Bárbara Rita Ferreira
Orientador: Pais, Leonor Maria Gonçalves Pacheco
Mónico, Lisete Santos Mendes
Keywords: Ética empresarial; Sector público e privado; Representações sociais; EVOC; Business ethics; Public and private sector; Social representations; EVOC
Issue Date: 27-Feb-2019
Serial title, monograph or event: The Perception of Business Ethics among the Public and Private Sector: A study of Portuguese’s Social Representations
Place of publication or event: Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra
Abstract: Com o passar dos anos, as pessoas tornaram-se cada vez mais conscientes da influência que as organizações têm nas suas vidas, nas comunidades e no meio ambiente. Como resultado dos vários escândalos empresariais ocorridos um pouco por tudo o mundo, o interesse pelo estudo da ética empresarial experienciou um grande crescimento. Como forma de apoio à ética no mundo empresarial, surgiu um vasto e distinto conjunto de literatura. Apesar da grande diversidade de temas relativos à ética empresarial, a literatura escasseia quando se trata da sua representação social entre os setores público e privado. O objetivo deste artigo é explorar as diferenças e semelhanças da representação social da ética empresarial, entre os portugueses dos dois setores (público e privado). Para tal, foi aplicado um Teste de Evocações Livres e as respostas foram analisadas através do software EVOC. Os resultados mostraram um núcleo central organizado em torno do conceito de 'respeito' em ambos os setores. Outros termos como 'responsabilidade', 'honestidade', 'justiça', 'código de conduta', 'confidencialidade' e 'ética' fazem parte do núcleo central do setor privado. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Over the years, people have become more aware of how companies influence their lives, communities and environment. As a result of multiple well-known business scandals happening over the world, the interest in business ethics field has experienced a big growth. In order to support ethics in the business world, a vast and distinct body of literature has emerged. Besides the diversity of themes concerning business ethics, the literature concerning social representations of business ethics among public and private sector is scarce. The aim of this article is to explore the differences and similarities of Portuguese’s social representation between two business sectors (public and private). For that purpose, a Free Evocations Test was applied and the answers were analyzed by the EVOC software. The results showed a central core organized around the concept of ‘respect’ in the two business sectors. Other terms like ‘responsibility’, ‘honesty’, ‘justice’, ‘code of conduct’, ‘confidentiality’ and ‘ethic’ were found in the central core of the private sector. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Psicologia apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: http://hdl.handle.net/10316/94830
Rights: closedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat Login
Bárbara Sampaio - Tese Ética Empresarial.pdf1.11 MBAdobe PDF    Request a copy
Show full item record

Page view(s)

4
checked on Oct 8, 2021

Download(s)

2
checked on Oct 8, 2021

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons