Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/94316
Title: Implementação de uma Fábrica de Aprendizagem no Laboratório de Engenharia e Gestão Industrial
Other Titles: Implementation of Learning Factory in the Engineering and Industrial Management Laboratoy
Authors: Miambo, Gilda Alfredo
Orientador: Silva, Cristóvão
Keywords: Fábrica de Aprendizagem; Indústria 4.0; Serious Games; Desenvolvimento de competências; Aplicação de código de barras; Learning Factory; Industrie 4.0; Serious Games; Skills development; Barcode application
Issue Date: 23-Feb-2021
Serial title, monograph or event: Implementação de uma Fábrica de Aprendizagem no Laboratório de Engenharia e Gestão Industrial
Place of publication or event: Departamento de Engenharia Mecânica
Abstract: The Learning Factory concept has been printing a new paradigm of education of engineers in the manufacturing area through an action-oriented practice in a learning environment close to reality. The study is based on the descriptive exploratory research methodology in which the Snowball technique is applied in order to retrieve information references from the references generated in the search for the following keywords learning factory AND lean manufacturing, learning factory AND industrie 4.0, lean manufacturing OR industrie 4.0, learning factory AND barcodes, barcodes AND industrie 4.0, ERP AND barcodes. Another methodology consists of a case study that is applied in the Laboratory of the Industrial Engineering and Management course with the objective of implementing a Learning Factory for the teaching of students oriented to action in the area of Lean Manufacturing. Based on the requirements of FabEGI, a product is proposed to be assembled on the assembly line that allows the development of activities regarding Lean concepts, Bill of Materials, construction of the product tree, theory of restrictions, measurement of time, balancing of line and the comparison of the tested product with the received product. In order to integrate basic concepts of industry 4.0 at FabEGI, a Time Generation Application is designed by reading bar codes. The use of the Application proves to be efficient in terms of the defined objectives and in particular it constitutes an easy to use system for both students and teachers. The results obtained validate the application of the product proposed in FabEGI since it has a cycle time of 3.13 minutes, thus ensuring an efficient workflow. In addition, it has several components that make it possible to carry out various learning activities for students. As for the use of the Time Generation Application, the results justify replacing the timekeeping activities with conventional equipment for a semi-automatic time generation system related to assembly operations.
O conceito de Fábrica de Aprendizagem vem imprimindo um novo paradigma de educação de engenheiros na área de manufatura através de uma prática orientada a ação num ambiente de aprendizagem próximo a realidade. O estudo assenta-se na metodologia de investigação exploratória descritiva em que é aplicado a técnica Snowball com vista a recuperar referências de informação a partir das referências geradas na pesquisa das seguintes palavras chaves learning factory AND lean manufacturing, learning factory AND industrie 4.0, lean manufacturing OR industrie 4.0, learning factory AND barcodes, barcodes AND industrie 4.0. e barcodes AND ERP. Outra metodologia utilizada consiste num estudo de caso que é aplicado no Laboratório do curso de Engenharia e Gestão Industrial com o objetivo de implementar uma Fábrica de Aprendizagem para o ensino dos alunos orientado a ação na área de Lean Manufaturing. Com base nos requisitos da FabEGI é proposto um produto a ser montado na linha de montagem que permita o desenvolvimento de atividades no que concerne aos conceitos Lean, Bill of Materials, construção da árvore do produto, teoria de restrições, medição de tempos, balanceamento de linha e a comparação do produto testado com o produto recebido. De modo a integrar conceitos básicos da indústria 4.0 na FabEGI é concebida uma Aplicação de geração de tempos através da leitura de códigos de barras. A utilização da Aplicação mostra-se eficiente em termos dos objetivos definidos e particularmente constitui um sistema de fácil manuseio tanto para os alunos assim como para os professores. Os resultados obtidos validam a aplicação do produto proposto na FabEGI visto que apresenta um cicle time de 3,13 minutos garantindo assim um fluxo de trabalho eficiente. Além disso, possui vários componentes que possibilitam a realização de diversas atividades de aprendizagem para os alunos. E quanto ao uso da Aplicação de geração de tempos os resultados justificam a substituição das atividades de cronometragem de tempo com equipamentos convencionais para um sistema semiautomático de geração de tempos relativos a operações de montagem.
Description: Dissertação de Mestrado em Engenharia e Gestão Industrial apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/94316
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Dissertacao_Final1.pdf3.41 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

166
checked on Mar 26, 2024

Download(s)

163
checked on Mar 26, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons