Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/93779
Title: A utilização de documentos iconográficos no ensino de história
Other Titles: The use of iconographic documents in History classes
Authors: Escoval, Catarina Isabel Sobral
Orientador: Ribeiro, Ana Isabel Sacramento Sampaio
Keywords: Documentos Iconográficos; Remix Cultural; Estratégias Ativas; Ensino de História; Fichas de Trabalho; Iconographic Documents; Cultural Remix; Active Learning Strategies; Teaching History; Worksheets
Issue Date: 3-Nov-2020
Serial title, monograph or event: A utilização de documentos iconográficos no ensino de história
Place of publication or event: Universidade de Coimbra
Abstract: The present report was written based on the pedagogic experience that was developed along the 2019/2020 Portuguese scholar year acting as trainee teachers, and the study developed simultaneously among 8th graders about the use of images in history classes. In this report we’ll focus on the importance of images, more exactly on the importance that iconographic documents assume in the teaching of history and what advantages bring to the teaching-learning process. Therefore, we’ll examine in which way this resource can be used in classes, using a active strategy, such as, the Cultural Remix. This way we pretend also analyze the advantages that this strategy can bring to the learning process of the students. In the last section we present, it’ll function as a elaboration and development of a didactic application based tool on the thematic that we proposed to study. This study was focus on a set of images referred to different contents presents through 8th grade history program. Using reference images on each content, we developed worksheets, where there would be work a image and the Cultural Remix strategy, which allowed us to obtain information about the competencies of analysis and interpretation of sources of the students to access the knowledge and progress by the same. From the analysis of the first worksheet we were able to understand that the students showed some difficulties in the analysis of the worksheets, however is important to highlight the progress made by the students in terms of the analysis and interpretation of images, in the second worksheet. Yet, we were not able to finish this study due to the actual COVID-19 pandemic context.
O relatório que nos propomos a apresentar baseia-se na experiência pedagógica que desenvolvemos ao longo do ano letivo 2019/2020 enquanto professores estagiários e no estudo sobre a utilização de imagens em que trabalhámos com alunos do 8º ano de escolaridade. Assim, o tema do relatório vai centrar-se na importância das imagens e mais propriamente, na importância que os documentos iconográficos podem assumir no ensino da história e que vantagens podem trazer para o processo de ensino-aprendizagem. Deste modo, vamos procurar saber de que forma é que este recurso pode ser utilizado em sala de aula recorrendo a uma estratégia ativa, como o Remix Cultural, e pretendemos, ainda, estudar as vantagens que esta estratégia pode trazer para o processo educativo dos alunos. Assim, o estudo procurou incidir num conjunto de imagens referentes a diferentes conteúdos presentes no programa do 8º ano. Partindo das imagens relativas a cada um dos conteúdos elaborámos fichas de trabalho onde seria trabalhada a imagem e a estratégia do Remix Cultural que, nos permitiram recolher informação sobre as competências de análise e interpretação de documentação histórica que os alunos possuíam e nos permitiu compreender o progresso realizado pelos mesmos. Da análise da primeira ficha de trabalho conseguimos compreender que os alunos demonstraram algumas dificuldades na análise destes documentos, contudo devemos destacar os progressos realizados pelos alunos ao nível da análise e interpretação de imagens, na segunda ficha de trabalho. Porém, o estudo não foi finalizado passando a tornar-se um projeto devido ao atual contexto de pandemia.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de História no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/93779
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
CatarinaEscoval_versaofinal.pdf1.64 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons